Kun uskovia aletaan vainota, on vain kaksi vaihtoehtoa: pysyä vahvana Jeesuksessa tai mukautua tähän maailmaan ja tuhoutua.
"Smyrnan seurakunnan enkelille kirjoita: 'Näin sanoo ensimmäinen ja viimeinen, joka kuoli ja virkosi elämään: Minä tiedän sinun ahdistuksesi ja köyhyytesi-sinä olet kuitenkin rikas-ja mitä pilkkaa sinä kärsit niiltä, jotka sanovat olevansa juutalaisia, eivätkä ole, vaan ovat saatanan synagooga. Älä pelkää sitä, mitä tulet kärsimään. Katso, perkele on heittävä muutamia teistä vankeuteen, että teidät pantaisiin koetukselle, ja teidän on oltava ahdistuksessa kymmenen päivää. Ole uskollinen kuolemaan asti, niin minä annan sinulle elämän kruunun. Jolla on korva, se kuulkoon, mitä Henki seurakunnille sanoo. Sitä, joka voittaa, ei toinen kuolema vahingoita.' (Ilm. 2:8-11)
Kristus tukee ja rohkaisee
Johannes oli uskonsa ja todistustensa tähden karkotettuna Patmos-nimiselle saarelle, jossa hänelle annettiin sanoma seitsemälle seurakunnalle.
Sellaiset uskovien seurakunnat, jotka pitävät tiukasti kiinni Raamatun opetuksista eivätkä pyri leventämään kaitaa taivaan tietä, ovat joutuneet kautta aikojen ja parhaillaankin yhä enenevässä määrin erilaisiin ahdistuksiin ja koettelemuksiin. Heitä pilkataan ja syrjitään uudenaikaisten liberaaliteologisten seurakuntien taholta, jotka sanovat olevansa Jumalan palveluksessa mutta käytöksellään osoittavat, etteivät ole.
Kristus haluaa rohkaista ja tukea kaikkia pietistisiä seurakuntia ja yksilöuskovia, että he eivät pelkäisi tulevia koettelemuksia ja kärsimyksiä.
Vahvana loppuun asti
Jeesukseen pitäytyviä uskovia surmataan jo tänäkin aikana, ja heidän rukoushuoneitaan hajotetaan ilman, että järjestäytynyt yhteiskunta puuttuisi asiaan. Jeesus sanoi: "Te joudutte kaikkien vihattaviksi minun nimeni tähden; mutta joka vahvana pysyy loppuun asti, se pelastuu." (Matt. 10:22)
Meille uskoville ei ole tässä ajassa luvattu helppoa tietä. Se nähdään alkuseurakunnan ajoista. Sen jälkeenkin Jeesuksen omat ovat joutuneet kohtaamaan toisinaan ankariakin vainoja, mutta lupaus on voimassa edelleenkin: joka vahvana pysyy loppuun asti, se pelastuu.
Älkää peljätkö niitä, jotka tappavat ruumiin, mutta eivät voi tappaa sielua; vaan ennemmin peljätkää häntä, joka voi sekä sielun että ruumiin hukuttaa helvettiin." (Matt. 10:28)
Kilvoitusta loppuun saakka
"Joka voittaa, se näin puetaan valkeihin vaatteisiin, enkä minä pyyhi pois hänen nimeänsä elämän kirjasta, ja minä olen tunnustava hänen nimensä Isäni edessä ja hänen enkeliensä edessä." (Ilm. 3:5) Valkoisiin vaatteisiin puettua joukkoa ei voinut laskea. Taivaassa pidettävästä elämän kirjasta voidaan kuitenkin pyyhkiä pois sellaisten nimiä, jotka eivät ole kilvoitelleet loppuun asti.
Olen kuullut sellaistakin julistusta, että kerran pelastunut on aina pelastunut. Sellainen oppi ei pidä paikkaansa Raamatun Sanan mukaan. Se on yksi sielunvihollisen keksimistä valheista. Olkaamme uskollisia ajallisen elämämme loppuun asti, niin me saamme elämän kruunun. Sitä, joka voittaa, ei toinen kuolema vahingoita.
"Autuas ja pyhä on se, jolla on osa ensimmäisessä ylösnousemuksessa; heihin ei toisella kuolemalla ole valtaa, vaan he tulevat olemaan Jumalan ja Kristuksen pappeja ja hallitsevat hänen kanssaan ne tuhannen vuotta." Kannattaa siis kilvoitella loppuun saakka, että saamme olla Karitsan häissä ja iankaikkisessa elämässä Jumalan taivaassa, maksaa se sitten mitä tahansa.
Unto. A. Sintonen
Australia
Lähde: Ristin Kansa lehti nro 6/2016