EHTOOLLISEN SALAISUUS

EHTOOLLISEN SALAISUUS

ViestiKirjoittaja rita4 » 14.11.2013 12:09

Antti Sainio

Olen monet kerrat joutunut kiusallisiin tilanteisiin, kun jossakin tilaisuudessa on lopuksi nautittu ehtoollista. Kun en ole voinut osallistua, tullaan kysymään, miksi en osallistunut.

Alkuperäisestä ehtoollisesta on poikettu, kun esimerkiksi leivän murtaminen on jäänyt kokonaan pois. Olen kuullut, että tämä on tapahtunut terveydellisistä syistä. Viini on ennen otettu yhdestä ja samasta pikarista mutta nyt pienistä muovilaseista.

Kun katsomme vanhan liiton vastaavaa ehtoollista eli lampaan syömistä, siellä on neuvo, joka on kai unohtunut, vai eikö se sovellu nykyaikaan?

"Kukaan muukalainen älköön siitä syökö; mutta jokainen rahalla ostettu orja syököön siitä, kunhan olet ympärileikannut hänet."(2. Mooseksen kirja 12:43,44)"Mutta yksikään ympärileikkaamaton älköön siitä syökö."(2. Mooseksen kirja 12:48)

Uudessa liitossa taas opetetaan; "Oikea ympärileikkaus on sydämen ympärileikkaus Hengessä, ei kirjaimessa"(Room. 2:29)

Tämä sydämen ympärileikkaus tapahtuu sinä hetkenä, kun ihminen tulee syntisenä Jeesuksen luo ja saa syntinsä anteeksi ja uudestisyntyy Jumalan lapseksi. Meitä synnin orjia ei ole ostettu rahalla vaan Jeesuksen kalliilla verellä, ja näin olemme päässeet synnin orjuudesta Jumalan lasten vapauteen.

" Sillä joka syö ja juo erottamatta Herran ruumista muusta, syö ja juo tuomioksensa." (1. Kor. 11:23-29) Herran ruumis olemme me, jotka olemme tulleet uskoviksi, ja vain uskovilla on oikeus ottaa osaa Herran ehtoolliseen.

Nyt kuitenkin on monia hengellisellä nimikkeellä olevia yhdistyksiä, joissa usein on mukana uskosta osattomia. Nämä harrastavat jumalisuutta mutta eivät kuulu Herran ruumiiseen eivätkä edes ymmärrä, mikä on Herran ruumis. Juuri he syövät ja juovat tuomiokseen. Siksi en voi aina osallistua ehtoolliseen.
Sananl. 8:17 Minä rakastan niitä, jotka minua rakastavat, ja jotka minua varhain etsivät, ne löytävät minut.
rita4
Ylläpitäjä

Re: EHTOOLLISEN SALAISUUS

ViestiKirjoittaja rita4 » 28.10.2023 11:24

Antti Sainio kirjoitti:Alkuperäisestä ehtoollisesta on poikettu, kun esimerkiksi leivän murtaminen on jäänyt kokonaan pois. Olen kuullut, että tämä on tapahtunut terveydellisistä syistä. Viini on ennen otettu yhdestä ja samasta pikarista mutta nyt pienistä muovilaseista.

Kun katsomme vanhan liiton vastaavaa ehtoollista eli lampaan syömistä, siellä on neuvo, joka on kai unohtunut, vai eikö se sovellu nykyaikaan?

Olen nyt miettinyt ehtoollista ja miten se toimitetaan tämän päivän seurakunnissa..Olen nyt saanut olla uskossa n 34v ja jo sinä aikana se on muuttunut ja minusta moni asia on puuttunut..Ja kun elin vielä masilmassa uskonnollisena, niin rippikoulusta uskoon tulooni asti aina joskus kävin kirkossa ja ehtoollisellakin, tosin aika harvoin. :roll:

Mutta silloin kuitenkin kirkoissa polvistuttiin alttarille ja otettin ehtoollinen.. Nyt ei enää polvistuta ei ainakaan vapaissa suunnissa. Ja kun sitten tulin uskoon ja olin ensimmäisellä ehtoollisellani uudestisyntyneenä Jumalan lapsena, niin silloin vielä vapaissa suunnissa leipä murrettiin, toisin kuin nykyään tarjotaan vain öylättiä. Ja ehtoollisen jälkeen monet menivät tuolinsa eteen polvilleen, minäkin.. :-| Ole onnellinen, jos seurakunnassasi vielä tarjotaan leipää, tai jos siellä jopa annetaan itse taittaa pala leipää ehtoollisella. :thumbup: :wink:

Olemme nyt mieheni kanssa käyneet aika monissakin seurakunnissa ehtoollisellakin ja minua ihan kauhistutti erään srk tapa tarjota öylättiään, kun veli antoi kullekin öylätin pihdeillä ojennettuna!?? :???:

Ja aika harvasa enää taitaa olla käytämtö, että; Ennen ehtoollista sanotaan; ketkä ovat ns. oikeutettuja ottamaan ehtoollista Raamatun Sanan mukaan. Siis vain uskoon tulleet, eli uudestisyntyneet.

Nythän ehtoollista tarjotaan kenelle vain, oli sitten uskossa tai askossa. Mutta silloin ei toteuteta Jumalan antamaa käskyä, opetusta, vaan noustaan Raamatun opetusta vastaan..Niin ei saisi olla ja päättää lihallisesti, omaa viisauttaan tai tunteitaan käyttäen. Sääntö on Raamatusakin selvä; Ne jotka olivat ottaneet syämeensä, elämäänsä vastaan Herran Jeesuksen, niin vain he olivat oikeutettuja ehtoolliselle..

Ei vauvana kastetut ja konfirmoidut, vaan uudestisyntyneet Jumalan lapset, jotka pyysivät Jeesusta tulemaan sydämeensä asumaan, sekä antamaan kaikki syntinsäkin anteeksi Herran Jeesuksen nimessä ja veressä, verellään puhtaiksi pestyinä. :thumbup: :D

Antti Sainio kirjoitti:Uudessa liitossa taas opetetaan; "Oikea ympärileikkaus on sydämen ympärileikkaus Hengessä, ei kirjaimessa"(Room. 2:29)

Tämä sydämen ympärileikkaus tapahtuu sinä hetkenä, kun ihminen tulee syntisenä Jeesuksen luo ja saa syntinsä anteeksi ja uudestisyntyy Jumalan lapseksi. Meitä synnin orjia ei ole ostettu rahalla vaan Jeesuksen kalliilla verellä, ja näin olemme päässeet synnin orjuudesta Jumalan lasten vapauteen.

" Sillä joka syö ja juo erottamatta Herran ruumista muusta, syö ja juo tuomioksensa." (1. Kor. 11:23-29) Herran ruumis olemme me, jotka olemme tulleet uskoviksi, ja vain uskovilla on oikeus ottaa osaa Herran ehtoolliseen.

Nyt kuitenkin on monia hengellisellä nimikkeellä olevia yhdistyksiä, joissa usein on mukana uskosta osattomia. Nämä harrastavat jumalisuutta mutta eivät kuulu Herran ruumiiseen eivätkä edes ymmärrä, mikä on Herran ruumis. Juuri he syövät ja juovat tuomiokseen. Siksi en voi aina osallistua ehtoolliseen.

Laitampa vielä tämän laulun sinulle, joka et vielä ole ottanut Jeesusta elämääsi ja saanut syntyä Jumalan lapseksi, sillä Raamattu sanoo, että;Joh. 6:44 Ei kukaan voi tulla minun tyköni, ellei Isä, joka on minut lähettänyt, häntä vedä; ja minä herätän hänet viimeisenä päivänä.

Joh. 14:5-6
Tuomas sanoi hänelle: "Herra, me emme tiedä, mihin sinä menet; kuinka sitten tietäisimme tien?" Jeesus sanoi hänelle: "Minä olen tie ja totuus ja elämä; ei kukaan tule Isän tykö muutoin kuin minun kauttani.

Minä tulin sinua varten Markus Bäckman
Sananl. 8:17 Minä rakastan niitä, jotka minua rakastavat, ja jotka minua varhain etsivät, ne löytävät minut.
rita4
Ylläpitäjä

Paluu Uskon askeleita kohti taivaallista kirkkautta!