Yhtenä yönä näin unta...
Yhtenä yönä näin unta, että ystäväni tuli luokseni ja sanoi, etten pääse perille taivaaseen. Aamulla muistin uneni ja aloin oitis tutkia varmasti luotettavasta lähteestä, Raamatusta, viestin todenperäisyyttä.
Ensimmäiseksi tulivat mieleeni sanat Johanneksen evankeliumista: ”Minun lampaani kuulevat minun ääntäni, ja minä tunnen ne, ja ne seuraavat minua. Ja minä annan heille iankaikkisen elämän, ja he eivät ikinä huku, eikä kukaan ryöstä heitä minun kädestäni. Minun Isäni, joka on heidät minulle antanut, on suurempi kaikkia, eikä kukaan voi ryöstää heitä minun Isäni kädestä." (Joh. 10:27–29.)
Saattaisiko sen selvemmin sanoa! Kun Jeesus pitää huolen perillepääsystä, niin voin levollisin mielin kiittää Häntä ja jatkaa matkaani Hänen seurassaan.
Sen aamun jälkeisinä päivinä tuli kuitenkin monta kertaa Raamatusta ja hartauskirjoista esille kysymys perillepääsystä. Paavali kehottaa: ”Koetelkaa itseänne, oletteko uskossa; tutkikaa itseänne” (2. Kor. 13:5). Vanhan testamentin puolella Daavid pyytää Jumalaa tutkimaan ja koettelemaan Daavidia ja johtamaan hänet perille.
Muistamme myös Jeesuksen vertauksen kymmenestä neitsyestä. He kaikki näyttivät päällepäin samanlaisilta suloisilta tytöiltä, jotka olivat menossa häihin, mutta osa heistä jäi oven ulkopuolelle.
Jeesus kertoo myös ihmisistä, jotka tekevät ihmeitä Jeesuksen nimessä. Silti voi käydä niin, että Herra sanoo heille: ”En tunne teitä” (Matt. 7:21–23).
Näistä esimerkeistä näemme, miten tärkeää on, että meillä on oikea usko. Päällepäin meidän elämämme voi näyttää hyvinkin kristilliseltä, mutta pelastuskysymyksessä ratkaisee ainoastaan meidän suhteemme Jeesukseen. Parhaimmatkaan omat tekomme eivät auta meitä perille.
Mutta eivät myöskään rumimmatkaan pahat tekomme voi sulkea meiltä taivaan ovea, kun turvaamme Jeesuksen täydelliseen anteeksiantamukseen. Pelastusvarmuutta ei löydy meidän sydämestämme, se löytyy yksin Jumalan Sanasta, Kaikkivaltiaan Herran varmoista lupauksista.
Hyvä lukijani, kuka lienetkin, tutkithan Raamatusta rukoillen, oletko sinä uskossa, uskossa ristillä kuolleeseen, ylösnousseeseen Jeesukseen, Jumalan Karitsaan. Vain ja ainoastaan Hän voi taata pääsyn Taivaan hääjuhliin.
”Yhdessä käy ylkää vastaan
neitsyettä kymmenen,
viidellä on ainoastaan
lamppu kirkas valkoinen.
Toiset huomaa kauhuissansa,
että heidän lampuistansa
puuttuu öljy kokonaan
- heiltä taivas suljetaan.
Siksi, sielu, tarkoin huomaa,
nautitko sä uskossa
rauhaa veriarmon tuomaa,
Lahjavanhurskautta.