Matkalla kuultua

Matkalla kuultua

ViestiKirjoittaja rita4 » 09.01.2026 09:40

Erkki Mattila

Jumalan tahto on, että pahat muistot ja pahat teot unohdetaan ja muistetaan sitä, mikä on hyvää ja oikeaa.

Kaksi eränkävijää vaelsi maastossa. Jostakin syystä toinen läväytti toista poskelle, jolloin tämä kirjoitti maahan, hiekkaan: "Miksi annoit minulle korvapuustin, vaikka en ole tehnyt tai sanonut sinulle mitään pahaa?"

Ystävä pelasti

Kun miehet olivat kulkeneet jonkin matkaa eteenpäin, korvapuustin antanut putosi yhtäkkiä suonsilmäkkeeseen. Hänen kaverinsa ojensi nopeasti hänelle kätensä ja veti hänet ylös suosta.

Suosta ylös vedetty mies raaputti kallionseinämään kirjoituksen: "Tässä ystäväni pelasti minut hukkumasta suonsilmäkkeeseen vetämällä minut ylös suosta."

Pahat muistot pyyhitään pois

Kun samat miehet seuraavan kerran kulkivat samaa polkua, he huomasivat, että tuuli ja sade olivat hävittäneet hiekkaan kirjoitetun viestin mutta kallioon kirjoitettu oli säilynyt ja oli edellen luettavissa.

Näin kai meidänkin pitäisi toimia, antaa tuulen ja sateen pyyhkiä pois kaikki pahat muistomme. Hyvistä muistoista voimme sen sijaan olla kiitollisia ja iloita yhdessä muistelessamme menneitä.

Näin Jeesuskin antaa meille anteeksi, kun kadumme, pyydämme anteeksi ja teemme parannusta.

Jumalan rakkaus on voimassa

Raamatun sisältämä pienoisevankeliumi on edelleen voimassa.

"Sillä niin on Jumala maailmaa rakastanut, että hän antoi ainokaisen Poikansa, ettei yksikään, joka häneen uskoo, hukkuisi, vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä." (Joh.3:16)

Joh. 8:8 kertoo, kuinka Jeesuskin kirjoitti pahat teot maahan. Kirjoitus on jo kadonnut siitä osoittaen, että Jumala tahtoo unohtaa ihmisen pahat teot ja synnit.

Aviorikoksesta kiinniotettu nainen

"Mutta Jeesus meni Öljymäelle. Ja varhain aamulla hän taas saapui pyhäkköön, ja kaikki kansa tuli hänen luoksensa; ja hän istuutui ja opetti heitä.

Silloin kirjanoppineet ja fariseukset toivat hänen luoksensa aviorikoksesta kiinniotetun naisen, asettivat hänet keskelle ja sanoivat Jeesukselle: 'Opettaja, tämä nainen on tavattu itse teosta, aviorikosta tekemästä. Ja Mooses on laissa antanut meille käskyn, että tuommoiset on kivitettävä. Mitäs sinä sanot?'"
(Joh.8:1-5)

Kirjoitti maahan

"Kun he tämän kuulivat ja heidän omatuntonsa todisti heidät syyllisiksi, menivät he pois, toinen toisensa perästä, vanhimmista alkaen viimeisiin asti; ja siihen jäi ainoastaan Jeesus sekä nainen, joka seisoi hänen edessään.

Ja kun Jeesus ojensi itsensä eikä nähnyt ketään muuta kuin naisen, sanoi hän hänelle: 'Nainen, missä ne ovat, sinun syyttäjäsi? Eikö kukaan ole sinua tuominnut?'

Hän vastasi: "Herra, ei kukaan". Niin Jeesus sanoi hänelle: "En minäkään sinua tuomitse; mene, äläkä tästedes enää syntiä tee'."
(Joh. 8:9-11)
Sananl. 8:17 Minä rakastan niitä, jotka minua rakastavat, ja jotka minua varhain etsivät, ne löytävät minut.
rita4
Ylläpitäjä

Paluu Uskon askeleita kohti taivaallista kirkkautta!