Orjantappurakruunu

Orjantappurakruunu

ViestiKirjoittaja rita4 » 04.11.2024 20:12

Veikko Antikainen

Kun Jeesus kärsi meidän rangaistuksemme, hänen päähänsä painettiin orjantappurakruunu. Orjantppura oli merkki synnistämme.

Kun ihminen lankesi syntiin, Jumala sanoi hänelle, että hänen syntinsä vuoksi maa tulee kasvamaan hänelle orjantappuroita. Niitä oli paratiisin ulkopuolella. Juuri siitä käärittiin kruunu Jeesuksen päähän, kun hän kärsi meidän puolestamme.

Jumalan Karitsa

Hänet ruoskittiin, ja hän kantoi itse ristiään. Jeesus antoi naulita itsensä ristinpuulle kahden ryövärin väliin. Se paikka olisi kuulunut meille, maailman kaikille ihmisille, sillä me kaikki Aadamista alkaen olemme tehneet syntiä. Olemme rikkoneet Jumalan lakia. Kaikki synti kohdistuu Jumalaa vastaan ja lakia vastaan.

Jeesus täytti lain. Hän tuli meidän puolestamme maksamaan meidän velkamme. Jos otamme hänet vastaan omaksi Pelastajaksemme, hänen tekonsa vapauttaa meidät. Se on ainoa hyvä teko, johon voimme luottaa ja johon voimme vedota Jumalan edessä.

Jeesuksen veri on turvamme. "Ilman verenvuodatusta ei ole anteeksiantamusta." sanoo Raamattu.

Johannes Kastaja viittasi Jeesukseen ja sanoi: "Katso Jumalan Karitsa, joka ottaa pois maailman synnin."

Ilmainen lahja

Miksi me aikamme ihmiset kuljemme Jeesuksen ohi? Meillä on käytettävissä ja tutkittavissa Jeesuksesta kertova Pyhä Raamattu. Se on useimmilla ihmisillä maailmassa, useimmilla tunnetuilla kielillä. Meillä suomalaisillakin on suomenkielinen Raamattu. Meillä on täysi mahdollisuus ottaa selvää uskonasioista.

Roomalaiskirje sanoo:" Kaikki ovat syntiä tehneet ja ovat Jumalan kirkkautta vailla ja saavat lahjaksi (jos se kelpaa) vanhurskauden hänen armostaan sen lunastuksen kautta, joka on Kristuksessa Jeesuksessa." Tämä mahdollisuus meillä on vain sen lunastustyön kautta, jonka Jeesus suoritti ristillä loppuun asti.

Jeesus on voittaja

Meidän tulee muistaa, että risti on nyt tyhjä. Jeesus kuoli, hänet haudattiin ja hän astui alas tuonelaan. Siellä hän kohtasi voitokkaan kuoleman, joka oli siihen asti niellyt kaiken.

Nyt tilanne muuttui. Jeesus otti kuoleman ja tuonelan avaimet itselleen, väkevämpi riisti ne väkevältä. Kuoleman voima on nyt voitettu. Jeesus ei jäänyt hautaan. Hauta on tyhjä.

Jeesus ilmestyi kuolemansa jälkeen noin 40 päivän ajan monille todistajille yhtä aikaa ja erikseen. Sitten hänet korotettiin Ölymäeltä taivaaseen. Samalla kuitenkin annettiin lupaus, että hän tulee kerran samalla tavalla samaan paikkaan. Tämä mahtava tapahtuma on meillä odotettavissa.

Kieliongelman ratkaisu

Kului 10 päivää, ja lupaus Pyhästä Hengestä toteutui yläsalissa. Siellä oli koolla noin 120 henkeä. He saivat Pyhän Hengen täyteyden ja voiman ja he saivat sen merkiksi todistaa monilla kielillä kuulijoille Jumalan suurista teoista, kun he lähtivät yläsalista temppeliin.

Ihmiset kuulivat opetuslasten puhuvan heidän omalla kielellään ja murteellaan. Baabelin tornin luona sekoitettiin aikoinaan ihmisten kielet. Jumala on tietysti aina ymmärtänyt kaikkia kieliä. Niinpä Pyhällä Hengellä oli ratkaisu tähän kieli ongelmaan. Hän puhui omiensa kautta kuulijoiden kielillä.

Tänä päivänäkin on ihmisiä, jotka puhuvat eri kielillä Jumalan Hengen vaikutuksesta, ja monet profetoivat. Armolahjat eivät ole kadonneet mihinkään.

Kalansaalis

Jeesus kehoti Pietaria soutamaan veneensä edemmäs rannasta ja laskemaan verkkonsa veteen. Pietari sanoi hänelle:" koko yön me olemme tehneet työtä emmekä ole saaneet mitään." Kalastaja joutui tunnustamaan huonon kalaonnen.

Sitten Pietari jatkoi:"mutta sinun käskystäsi minä heitän verkot." Kun hän seuralaisineen teki sen, he saivat paljon kaloja,että heidän verkkonsa repeilivät.

Tarvittiin toinen vene avuksi, ja molemmat tulivat laitoja myöten niin täyteen kaloja,että he olivat uppoamaisillaan.

Tämä tapahtui aivan väärään aikaan vuorokaudesta ja aivan väärästä paikasta. Tapahtui Jumalan ihme.

Saaliiksi ihmisiä

Sen nähdessään Pietari heittäytyi Jeesuksen jalkojen juureen ja sanoi:""Mene pois minun tyköäni, Herra, sillä minä olen syntinen ihminen"."

Olisi luullut Pietarin olevan täynnä intoa:"Nyt saatiin kunnon kalansaalis"Ei, hän näki paljon enemmän. Niin pyhän miehen vieressä ei ole helppo olla. Oma vajavaisuus ja syntisyys tulevat esille.

Jeesus kuitenkin sanoi:""Älä pelkää, tästedes sinä saat saaliiksi ihmisiä". Jeesus ei sano sinullekaan:"Mene pois"! Hän sanoo: Älä Pelkää"! Hän antaa synnit anteeksi.

Pyhän Hengen kasteen jälkeen Pietari oli kuin toinen mies. Koolla oli paljon kansaa. Silloin toteutui tuo Jeesuksen ennustus. Hän laski verkot suureen ihmisjoukkoon.

Jeesus antoi viestikapulan hänen ylösnousemusensa todistajille. 3000 ihmistä tuli uskoon, ja heille tarvitsi vain neuvoa, että ottaisivat kasteen.

Nyt on pelastuksen päivä

Uskoon tulleet ihmiset kastettiin helluntaina, ja he pysyivät apostolien opetuksessa, keskinäisessä yhteydessä ja leivän murtamisessa. Pietarista oli tullut se, miksi Jeesus tahtoi hänen tulevan, mutta koulutus oli pitkä. Pietari joutui menemään niin alas, että hän näki, ettei hän pärjää omin voimin. Eräässä laulussa sanotaan: "Ensin tyhjennä sieluni, oma voimani, sitten korota."

Missä sinä vietät iäisyytesi? Jeesus sanoi: "Ihmisen Pojalla on valta maan päällä antaa syntejä anteeksi." Hän kutsui seuraamaan itseään. Raamattu sanoo: "Jumalan työtovereina me myös kehoitamme teitä vastaanottamaan Jumalan armon niin, ettei se jää turhaksi. Sillä hän sanoo: "Otollisella ajalla minä olen sinua kuullut ja pelastuksen päivänä sinua auttanut". Katso, nyt on otollinen aika, katso, nyt on pelastuksen päivä."

Sopiva pelastuksen päivä on tänään. Se ei ollut vain silloin, kun näitä kirjoitettiin Raamattuun. Raamattu ei vanhene. Jeesus on sama eilen, tänään ja iankaikkisesti.
Sananl. 8:17 Minä rakastan niitä, jotka minua rakastavat, ja jotka minua varhain etsivät, ne löytävät minut.
rita4
Ylläpitäjä

Paluu Uskoontulon tärkeys ja ihanuus!