Uudestisyntyminen

Uudestisyntyminen

ViestiKirjoittaja rita4 » 29.09.2023 16:36

Mauri Hämäläinen

Jeesus puhui uudestisyntymisestä. Tämä sana ei tarkoita jälleensyntymistä, eikä se ole mikään kirkon tai seurakunnan keksimä käsite vaan Raamatun ilmoitus.

Määrätyissä elämäntilanteissa voimme sanoa, että olemme kuin uudestisyntyneitä, kun esimerkiiksi saunan ja hyvin nukutun yön jälkeen olemme virkeitä ja innostuneita.

Pyhä Henki todistaa

Moni ihminen kyselee, mitä uudestisyntyminen tarkoittaa. Jeesus keskusteli Nikodeemuksen kanssa, joka ei ymmärtänyt uudestisyntymisestä mitään, vaikka hän oli Isarelin opettaja.

Jeesus sanoi hänelle selvästi: "Totisesti minä sanon sinulle: joka ei synny uudesti ylhäältä, se ei voi nähdä Jumalan valtakuntaa." (Joh.3:3)

Paavali käsitteli Roomalaiskirjeen kahdeksannessa luvussa uudestisyntymistä. Hän kertoi, miten ihminen voi olla varma siitä, että hän on uudestisyntynyt. "Henki itse todistaa meidän henkemme kanssa, että me olemme Jumalan lapsia." (Room. 8:16)

Maailman suurin ihme

Uudestisyntyminen on maailman suurin ihme, jota ihminen ei voi ansaita eikä tehdä, sillä se on Jumalan lahja. Eikö tällainen ole tärkein julistuksen kohde, jota tulee kaikessa hengellisesä julistuksessa korostaa?

Sairaiden parantuminen ja armolahjat ovat suuria asioita, mutta ne jäävät toiselle tilalle uudestisyntymiseen verrattuna.

Suomessa kuulee julistusta, että Jumalan valtakuntaan synnytään esimerkiksi kasteessa, mutta sellaiselle opille ei löydy pohjaa Uudesta testamentista. Myös ihmisen elämä osoittaa, että näin ei voi tapahtua.

Vesikaste

Raamattu opettaa, että kaste kuuluu uskoon tulleille ihmisille. On tärkeää selvittää, että ei kasteta uudestisyntymättömiä.

Lähestysmaissa monissa seurakunnissa pidetään kastekoulua niille, jotka pyrkivät kasteelle ja seurakunnan jäseniksi.

Nyt, kun aikamme on rajusti muuttunut ja ihmisillä on entistä vähemmän tietoa kristillisestä elämästä, kasteelle aikovia on syytä opettaa entistä tarkemmin.

Eräs nuori kertoi, että hän innostui nuorena toisten nuorten vaikutuksesta menemään kasteelle. Myöhemmin hän kuitenkin totesi, että hän ei ollut tuolloin ollenkaan uskossa. Myöhemmin hän tuli uskoon, ja hänellä oli suuri ongelma tämän asian kanssa.

Monet etsivät Jumalaa, mutta ne, jotka eivät ota Jeesusta vastaan, eivät koe uudestisyntymistä. Silloin voidaan puhua käännynnäisistä.

Sisäinen muutos

Uudestisyntyminen on esisijaisesti sisäinen muutos, jonka saavat aikaan Jumalan Sana ja Pyhä Henki. Se näkyy pian ihmisen käytöksestä ja muuttuneesta elämästä. Heti uskoontulon jälkeen tarvitaan Jumalan Sanan tervettä opetusta ja ohjautumista seurakuntayhteyteen.

Raamattu ilmoittaa uudestisyntymisen suuren uutisen:" Katsokaa, millaista rakkautta Isä on meille osoittanut, että meitä kutsutaan Jumalan lapsiksi, joita me olemmekin. Siksi maailma ei tunne meitä, eihän se tunne häntäkään." (1 Joh. 3:1)

Uudestisyntynyt haluaa kiinnittää katseensa Jeesukseen Kristukseen ja kilvoitella kaidalla tiellä päästäkseen perille Herran luo.

Lähde; Ristin Kansa lehti nro 5/2016
Sananl. 8:17 Minä rakastan niitä, jotka minua rakastavat, ja jotka minua varhain etsivät, ne löytävät minut.
rita4
Ylläpitäjä

Paluu Uskoontulon tärkeys ja ihanuus!