VALOA KANSALLE

VALOA KANSALLE

ViestiKirjoittaja rita4 » 14.05.2024 17:23

Juhana Lehmuskoski

Yleinen sanonta kuuluu: "Valoa kansalle, joka pimeydessä vaeltaa." Valo on ihmiselle tärkeä asia. Jos yrittää kulkea pimeässä, törmää esteisiin ja kompastuu niihin. Ilman valoa on usein aivan mahdotonta tehdä työtä. Siksi ihminen on kautta aikojen kehitellyt erilaisia valonlähteitä poistamaan pimeyttä.

Täydellisessä pimeydessä pienikin kynttilän liekki on arvokas valonlähde. Muinaisessa Lähi-idässä, jossa yöt ovat pilkkopimeitä, yöllinen kulkija piti mukanaan pientä savesta muotoiltua öljylamppua. Se valaisi vain pienen matkan tietä, mutta sen avulla pystyi turvallisesti ottamaan seuraavan askeleen eteenpäin. Siksi siitä käytettiin nimitystä "jalkaini lamppu".

Pimeys ei aina ole silminnähtävää. Se voi olla myös sisäistä ahdistusta. Henkistä pimeyttä on monenlaista, esimerkiksi yksinäisyyden tunnetta tai turhautumista. Useimmiten sielun pimeys näkyy ja tuntuu elämän tyhjyytenä. Tuntuu siltä, että elämällä ei ole tarkoitusta, ja moni kyselee: "Miksi minä elän, ja mistä olen tullut?" Vaikeidenkaan kysymysten edessä ei kannata lannistua, koska niihin löytyy vastaus. Kiinalainen sananlasku sanoo: "Älä kiroa pimeyttä, vaan sytytä kynttilä."

Myös henkinen pimeys vaatii valoa. Koska se on usein synkempää kuin luonnollinen pimeys, sen poistamiseen myös tarvitaan vahvempaa valoa. Luonnollinen päivänvalo ei riitä ratkaisemaan kysymyksiämme, vaan ne vaativat syvää henkistä viisautta. Jos ihmissydämeen loistaa tällainen valo, pienikin liekki valaisee paljon.

Sanonta "valoa kansalle, joka pimeydessä vaeltaa" on vanhaa perua. Jo 700-luvulla eKr. Jesaja-niminen mies kirjoitti: "Kansa, joka pimeydessä vaeltaa, näkee suuren valkeuden; jotka asuvat kuoleman varjon maassa, niille loistaa valkeus." Nämä sanat olivat ennustus, joka toteutuikin 700 vuotta myöhemmin. Silloin Matteus-niminen entinen tullimies kirjoitti papyruskääröön Jeesuksesta, joka vaelsi maan päällä. Matteus mainitsi, että hänen aikanaan toteutui tuo Jesajan ennustus.

Elämän tarkoituksen, sairauden, kuoleman ja ikuisen elämän ongelmia ei voi ratkaista kukaan sellainen, joka itse on kuolevainen ja muutenkin samojen ongelmien vanki. Siksi apu voi tulla vain Jumalalta. Hän on "kuningasten Kuningas ja herrain Herra, jolla ainoalla on kuolemattomuus; joka asuu valkeudessa, mihin ei kukaan taida tulla; jota yksikään ihminen ei ole nähnyt eikä voi nähdä" (1 Tim. 6:16).

Ihminen ei siis itse voi tulla valoon eli valkeuteen, mutta Jumala ratkaisi ongelmamme lähettämällä Jeesuksen maailman valoksi. "Sillä niin on Jumala maailmaa rakastanut, että hän antoi ainokaisen Poikansa, ettei yksikään, joka häneen uskoo, hukkuisi, vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä. Mutta tämä on tuomio, että valkeus on tullut maailmaan, ja ihmiset rakastivat pimeyttä enemmän kuin valkeutta; sillä heidän tekonsa olivat pahat. Sillä jokainen, joka pahaa tekee, vihaa valkeutta eikä tule valkeuteen, ettei hänen tekojansa nuhdeltaisi. Mutta joka totuuden tekee, se tulee valkeuteen, että hänen tekonsa tulisivat julki, sillä ne ovat Jumalassa tehdyt" (Joh. 3:16, 19-21).

Jumala itse on valkeus, siksi hän tahtoo poistaa kaiken pimeyden. Hän itse sanoo: "... että Jumala on valkeus ja ettei hänessä ole mitään pimeyttä. Jos sanomme, että meillä on yhteys hänen kanssaan, mutta vaellamme pimeydessä, niin me valhettelemme emmekä tee totuutta. Mutta jos me valkeudessa vaellamme, niinkuin hän on valkeudessa, niin meillä on yhteys keskenämme, ja Jeesuksen Kristuksen, hänen Poikansa, veri puhdistaa meidät kaikesta synnistä" (1 Joh. 1:5-7). Jeesus kuoli ristinpuulla ja maksoi syntivelkamme.

Jeesus itse sanoi: "Minä olen maailman valkeus; joka minua seuraa, se ei pimeydessä vaella, vaan hänellä on oleva elämän valkeus" (Joh. 8:12). Sen, joka lähtee seuraamaan Jeesusta, ei tarvitse enää haparoida pimeässä. Siksi on tärkeää tehdä tuo päätös ajoissa. Omassatunnossasi sinäkin tunnet, että Jeesus kutsuu sinua pelastukseen. Älä siksi hukkaa aikaa, vaan ota pelastus vastaan.

Tulee päivä, jolloin ei ole enää aikaa siirtyä pimeydestä valkeuteen. Jeesus tulee pian, ja hän tuomitsee maailman. "Herra tulee, joka myös on saattava valoon pimeyden kätköt ja tuova ilmi sydänten aivoitukset" (1 Kor. 4:5). Ihmisen armonaika saattaa milloin tahansa päättyä myös kuolemaan, jolloin ei ole enää aikaa tehdä parannusta.

Jeesus sanoi: "Vielä vähän aikaa valkeus on teidän keskuudessanne. Vaeltakaa, niin kauan kuin teillä valkeus on, ettei pimeys saisi teitä valtaansa. Joka pimeässä vaeltaa, se ei tiedä, mihin hän menee. Niin kauan kuin teillä valkeus on, uskokaa valkeuteen, että te valkeuden lapsiksi tulisitte" (Joh. 12:35-36).

Jeesus ilmoitti toimintansa tarkoitukseksi: "...että he kääntyisivät pimeydestä valkeuteen ja saatanan vallasta Jumalan tykö ja saisivat uskomalla minuun synnit anteeksi ja perintöosan pyhitettyjen joukossa" (Apt. 26:18 ). Uskovia odottaa ihana perintö taivaan kirkkaudessa ja valossa.

Raamatun sanasta tulee Jeesuksen seuraajalle valonlähde, joka ohjaa oikealle tielle. Raamattu itse sanoo: "Sinun sanasi on minun jalkaini lamppu ja valkeus minun tielläni" (Ps. 119:105).

"Ja sitä lujempi on meille nyt profeetallinen sana, ja te teette hyvin, jos otatte siitä vaarin, niinkuin pimeässä paikassa loistavasta lampusta, kunnes päivä valkenee ja kointähti koittaa teidän sydämissänne" (2 Piet. 1:19). Uskovaiset pääsevät kerran taivaskotiin, jossa Jumalan kirkkaus valaisee kaiken. Siihen asti tietä valaisee Raamatun Sana synkimmänkin pimeyden keskellä.

Jeesus kutsuu pelastukseen, mutta jos ihminen kieltäytyy kuuntelemasta ja vastaamasta kutsuun, se vaikenee, ja entinen pimeys jatkuu. Uskosta osattomien ihmisten "mielet tämän maailman jumala on niin sokaissut, ettei heille loista valkeus, joka lähtee Kristuksen kirkkauden evankeliumista, hänen, joka on Jumalan kuva" (2 Kor. 4:4).

Raamattu sanoo: "Kehotamme teitä vastaanottamaan Jumalan armon niin, ettei se jää turhaksi. Sillä hän sanoo: 'Otollisella ajalla minä olen sinua kuullut ja pelastuksen päivänä sinua auttanut'. Katso, nyt on otollinen aika, katso, nyt on pelastuksen päivä" (2 Kor. 6:1-2).

Sinä voit rukoilla Jeesusta omin sanoin ja luovuttaa elämäsi hänen johtoonsa. Hän ottaa sinut vastaan, koska hän lupaa: "Sitä, joka minun tyköni tulee, minä en heitä ulos" (Joh. 6:37).

Voit halutessasi rukoilla myös näillä sanoilla: "Jeesus, minä olen tehnyt syntiä sinua vastaan. Anna syntini anteeksi. Minä annan elämäni sinun johtoosi, ja sinä saat olla minun Herrani ja johtajani. Kiitos, että olet kuollut minun edestäni ristillä, ja maksanut verelläsi syntivelkani. Ota minut vastaan ja tule elämääni. Aamen."

Taivas loistaa

[kursivointi/värjäys kopioijan]
Sananl. 8:17 Minä rakastan niitä, jotka minua rakastavat, ja jotka minua varhain etsivät, ne löytävät minut.
rita4
Ylläpitäjä

Paluu Uskoontulon tärkeys ja ihanuus!