Ahdas portti ja kaita tie

Ahdas portti ja kaita tie

ViestiKirjoittaja rita4 » 16.02.2026 18:22

Arto Liukko

”Mutta se portti on ahdas ja tie kaita, joka vie elämään, ja harvat löytävät sen”, Matt. 7:14.

Liikenteessä tapaamme liikennemerkkejä. Eräs niistä on kapenevan tien merkki. Se laitetaan ennalta ilmoittamaan, että edessäpäin tie kapenee vallitsevasta leveydestään. Kun tulemme uskoon, me tulemme elämämme tiellä kohtaan, jossa tie kapenee. Voisin kuvitella, että siinä on ensin ahdas silta ja sen jälkeen tie jatkuu kapeana. Jeesus ei salaa meiltä, että portti on ahdas ja tie kaita. Niinpä hän sanoo, että harvat ovat ne, jotka sen löytävät.

Tien leventäjät

Tänä päivänä on myös tien leventäjiä, jotka tahtovat poistaa ahtaan portin jopa kokonaan ja leventää kaidan tien valtatieksi. He tahtovat siirtää kauemmaksi tietä lähellä olevat rajoitukset, jotka ovat heidän mielestään vain vaaraksi kulkijoille. Rajoitukset ja kiellot eivät ole tämän päivän ihmisten mieleen.

Eikä tämä koske ainoastaan ”maailman” ihmisiä, vaan on havaittavissa myös uskovien keskuudessa. He ottavat Paavalin sanoista ”Kaikki on minulle luvallista” vain tämän alkuosan, mutta unohtavat loppuosan, joka sanoo: ”…mutta kaikki ei ole hyödyksi.

Evankeliumin totuus

Yksi syy, miksi tie on kaita, on se, että vain totuus vaeltaa sillä tiellä. Paavali puolusti evankeliumin totuutta niin kovasti, että hän sanoi: ”Mutta vaikka me tai enkeli taivaasta julistaisi teille evankeliumia, joka on vastoin sitä, minkä me olemme teille julistaneet, hän olkoon kirottu”, Gal. 1:8.

Galatian seurakunnassa oli eräitä, jotka hämmensivät seurakuntaa ja väärensivät Kristuksen evankeliumia. ”Hän on myös tehnyt meidät kykeneviksi olemaan uuden liiton palvelijoita…” 2. Kor. 3:6. Se kyky ei ole meistä itsestämme, vaan tulee Jumalalta. Ethän sinä ole ”toisenlaisen evankeliumin” julistaja ja tien leventäjä? Pysytään totuudessa, silloin me olemme Kristuksessa.
Sananl. 8:17 Minä rakastan niitä, jotka minua rakastavat, ja jotka minua varhain etsivät, ne löytävät minut.
rita4
Ylläpitäjä

Paluu Uskoontulon tärkeys ja ihanuus!