Mitä me seuraamme?

Mitä me seuraamme?

ViestiKirjoittaja rita4 » 12.08.2025 19:08

Pentti Erkkilä

Me seuraamme jotakin lähes koko elämämme ajan. Se mitä seuraamme, vaihtelee elämän eri tilanteissa.

Lapset seuraavat elämänsä alussa vanhempiaan lähes kaikessa. Yhtä selvää on, että vuosien mittaan tulee uusia houkuttelevia mahdollisuuksia, sekä ihmisiä, että asioita, seurattavaksi. Varsinkin nuorille on sosiaalisella paineella joskus ratkaisevan suuri merkitys. Eivät vuodetkaan siitä kaikkia irti saa. "Kun kaikki muutkin...!" "Totuta poikanen tiensä suuntaan..." (San. 22:6) on oikean tien valinneille vanhemmille tärkeä ohje, jonka toteuttamisessa malli on paras menetelmä.

Luotettava opas

Kuka tai mikä on sellainen, jota kannattaa seurata? Monia on tarjolla, mutta yksi on ylitse muiden;Jeesus, Jumalan Poika, joka sanoi:" Jeesus sanoi hänelle: "Minä olen tie ja totuus ja elämä; ei kukaan tule Isän tykö muutoin kuin minun kauttani." (Joh. 14:6) Jos haluamme viettää iäisyytemme Jumalan luona taivaassa, on meidän seurattava Jeesusta. Hän on luvannut: "Ja katso, minä olen teidän kanssanne joka päivä maailman loppuun asti." (Matt: 28:20 ) Siis Jumala itse on kanssamme opastamassa ja auttamassa. Jo Jesaja (35;8) kertoi:""Joka sitä tietä kulkee, ei eksy-eivät hullutkaan."

Muista perille päässeitä

Tälle tielle on tarjolla monenlaisia opastajia, mutta kuka on luotettava? Ihminen, parhainkin on epävarma. Jokainen meistä vielä matkalla olevista voi eksyä ja johtaa harhaan seuraajansa. Siksi Hebrealaiskirjeen kirjoittaja neuvoo:"Muistakaa johtajianne, jotka ovat puhuneet teille Jumalan sanaa. Ajatelkaa, kuinka heidän vaelluksensa on päättynyt, ja seuratkaa heidän uskoaan." (Hebr. 13:7)

Koska opettajia seurataan, on erikoisen vastuullista ryhtyä opettajaksi. Jos Jumala jonkun siihen tehtävään asettaa, antaa hän myös oikeat sanat. Siksi Jaakob varoittaa:" Veljeni, älköön aivan monet teistä pyrkikö opettajiksi, sillä te tiedätte, että me saamme sitä kovemman tuomion." (Jaak.3:1)

Sana oppaana matkalla

Mikä on luotettava opas Jeesuksen seuraajalle? Näin neuvoo psalmin kirjoittaja: Sinun sanasi on jalkojeni lamppu ja valo minun tielläni." (Ps. 119:105) Samasta asiasta muistuttaa Jeesus itse: " Te eksytte, koska ette tunne kirjoituksia ettekä Jumalan voimaa." (Matt.22:29) Meille on annettu luotettava opas, Raamattu. Se neuvoo tien. Tiellä pysymiseen tarvitsemme Sanan lisäksi Jumalan voimaa, jota hän on luvannut:""vaan, kun Pyhä Henki tulee teihin, niin te saatte voiman" (Apt. 1:8)

"Koska hän riippuu minussa kiinni, niin minä hänet pelastan; minä suojelen hänet, koska hän tuntee minun nimeni. Hän huutaa minua avuksensa, ja minä vastaan hänelle, minä olen hänen tykönänsä, kun hänellä on ahdistus, minä vapahdan hänet ja saatan hänet kunniaan. Minä ravitsen hänet pitkällä iällä ja suon hänen nähdä antamani pelastuksen." (Ps. 91:14-16)

Ajan merkit kertovat, että Jeesuksen tulo on lähellä. Seurataan häntä perille asti. Aamen. Tule Herra Jeesus!
Sananl. 8:17 Minä rakastan niitä, jotka minua rakastavat, ja jotka minua varhain etsivät, ne löytävät minut.
rita4
Ylläpitäjä

Re: Mitä me seuraamme?

ViestiKirjoittaja rita4 » 14.08.2025 12:41

Pentti Erkkilä kirjoitti:
Luotettava opas

Kuka tai mikä on sellainen, jota kannattaa seurata? Monia on tarjolla, mutta yksi on ylitse muiden;Jeesus, Jumalan Poika, joka sanoi:" Jeesus sanoi hänelle: "Minä olen tie ja totuus ja elämä; ei kukaan tule Isän tykö muutoin kuin minun kauttani." (Joh. 14:6) Jos haluamme viettää iäisyytemme Jumalan luona taivaassa, on meidän seurattava Jeesusta. Hän on luvannut: "Ja katso, minä olen teidän kanssanne joka päivä maailman loppuun asti." (Matt: 28:20 ) Siis Jumala itse on kanssamme opastamassa ja auttamassa. Jo Jesaja (35;8) kertoi:"Joka sitä tietä kulkee, ei eksy-eivät hullutkaan."

Ystäväväni: ketä sinä seuraat? Ja ketä minä taas seuraan? Nykyään on mitä suurempaa show meinikiä pitävää puhujaa ja luvataan vaikka ja mitä maan ja taivaan välillä olevaa ja jopa taivaallistakin, kun on matkoja taivaaseen, enkeli ilmestyksiä, ym.. Mutta mietippä hetkinen, antaako Jumala nykyään luvan kertopilla siitä, mite nuo taivaassa kävijät sanovat siellä nähneensä? Minun mielestäni kielto, varoitus puhua siitä, vaikka joku oiskin ihan oikeestikin käynyt taivaassa, kuten Paavali kertoo käyneensä, niin kun Paavali ei saanut siitä puhua, niin mites nämä nykyajan kävijät sitten mukamas saavat taruilla siitä, ja teettää kirjoja ym siitä ihan rahastaakseen jutuillaan? En jaksa uskoa, että: Jumala siitä käsiään taputtelee, tai näitä kehuskelee, jotka kertovat mitä ihmeellisimpiä juttuja sieltä, ja osan ovat lukeneet Raamatuistaan ja sit siitä puhuvat kuin oisivat itekin sen nähneet, tai kokeneet.

He ovat kuin olleet taivaassa, nähneet saatanan tuomana heille näkyjä, asioita ollessaan hallusinaatiossa, ei siis todellisessa sielun ja hengen tilassa. (Hallusinaatio on aistiharha, jossa ihminen kokee aistikokemuksia, kuten näkö-, kuulo-, tunto-, maku- tai hajuharhoja, ilman, että niille olisi ulkoista ärsykettä. Toisin sanoen, henkilö näkee, kuulee, tuntee, maistaa tai haistaa jotain, mitä ei todellisuudessa ole olemassa.)

Mutta onko niitä, jotka opettavat; ketä tulisi uskoa ja seurata? Koroittavatko ja kirkastavatko he Vapahtajaamme Kristusta Jeesusta, itseään, vai ketä, tai mitä..? Mietippä sitä hetkinen.. :think:

Sinä voit uskoa ketä haluat, tai olla uskomatta, koska ihmisellä itsellään on aina loppukädessä päätös; mitä ajattelee ja mitä, tai ketä uskoo. Voimme itse kukin uskoa vihollisen supinaa ja valheita, tai voimme uskoa Jumalan Sanaa ja Herraamme Jeesusta Kristusta, joka ilmoitetaan meille; Jumalan Sanassa ja totuudessa. Kumpaako sinä kuuntelet ja kumpaako uskot? Kannttaa siis olla tarkkana, kun jotain kuulee, joko puhuttavan, tai mitä kokee, kuulee sisäisessä maailmassaan ja tarkistaa; onko puhe Heraltamme, vaiko viholliseltamme, joka kyllä osaa pukeutua valkeuden vaatteisiin harhauttaaksen, jopa vanhemmatkin uskovat... :think:

2. Kor. 11:
12 Mutta mitä minä teen, sen olen vastakin tekevä, riistääkseni aiheen niiltä, jotka aihetta etsivät, että heidät siinä, missä kerskaavat, havaittaisiin samankaltaisiksi kuin mekin.
13 Sillä semmoiset ovat valheapostoleja, petollisia työntekijöitä, jotka tekeytyvät Kristuksen apostoleiksi.
14 Eikä ihme; sillä itse saatana tekeytyy valkeuden enkeliksi.
15 Ei ole siis paljon, jos hänen palvelijansakin tekeytyvät vanhurskauden palvelijoiksi, mutta heidän loppunsa on oleva heidän tekojensa mukainen.

Jos olet vasta taimi Herran suuressa taimitarhassa, niin sinun on vaikeaa tietää; kuka on oikeassa ja kuka koittaa vain eksyttää ja saada uskomaan valheen. Kun se näyttää olevan jopa kuin mahdottomuus kauemminkin aikaa uskossa olleille tietää, kuka on se ketä pitäisi uskoa, tai ketä kannattaa kuunnella/uskoa/seurata..Vai onko se vain sitä, että; ei halutakaan alistua Jumalan Sanan auktoriteetin alle tottelemaan siis: elämään nöyränä, polvillaan ollen ristin juurella; kuuliaisuudessa?! Herra yksin tietää. :roll:

Mutta sinulle, joka etsit totuutta ja haluat päästä kerran taivaaseenkin, kun sen aika on, niin sinulle tahdon sanoa; Pysy Herran omana ja kyseenalaista rohkeasti kaikki. Uskovan pitää uskaltaa koetella kaikki, sanoi muut mitä sitten haluavatkin. Eli toisin sanoen; Uskalla koetella kaikki Jumalan Sanalla ja rukouksella, äläkä suostu tempautumaan kaikkeen mikä näyttää, tai kuulostaa mukavalta, hyvältä. Pelkkä Jeesus nimen mainitseminen ei vielä kerro mitään julistajista, vaan siinä täytyy tulla esille myöskin; Synnin tunto, katumus, parannuksenteko, anteeksianto, sekä Jeesuksen veri ja risti, ja Hänen rakkautensa tuoksu. :wink:

Kaikkein turvallista on lähteä seuraamaan vain yksin Jeesusta ja kaiken mitä tarvitsemme löytyy Raamatusta. Uskallan väittää, että kaikki esim kirjallisuus (heng) ei ole hyväksi, koska on niin paljon kirjoja, netissä kirjoituksia, joissa on pisara totuutta ja ämpärillinen eksytystä ja väärää oppia. Ole siinä aina hiukan varpaillaan mitä luet..Äläkä niele lihallesi ns. "mukavia asioita", jos niitä ei löydy Raamatusta. Kaiken pitää ja kaikille opetuksille, väitteille aina pitää löytyä selitys, Sana Raamatustakin. Opettele, niin minäkin yritän tehdä; opetella erottamaan valheopetus ja korvasyyhy, totuuden Sanasta.

Sana oppaana matkalla

Mikä on luotettava opas Jeesuksen seuraajalle? Näin neuvoo psalmin kirjoittaja: "Sinun sanasi on jalkojeni lamppu ja valo minun tielläni." (Ps. 119:105) Samasta asiasta muistuttaa Jeesus itse: " Te eksytte, koska ette tunne kirjoituksia ettekä Jumalan voimaa." (Matt.22:29) Meille on annettu luotettava opas, Raamattu. Se neuvoo tien. Tiellä pysymiseen tarvitsemme Sanan lisäksi Jumalan voimaa, jota hän on luvannut:"vaan, kun Pyhä Henki tulee teihin, niin te saatte voiman" (Apt. 1:8)

"Koska hän riippuu minussa kiinni, niin minä hänet pelastan; minä suojelen hänet, koska hän tuntee minun nimeni. Hän huutaa minua avuksensa, ja minä vastaan hänelle, minä olen hänen tykönänsä, kun hänellä on ahdistus, minä vapahdan hänet ja saatan hänet kunniaan. Minä ravitsen hänet pitkällä iällä ja suon hänen nähdä antamani pelastuksen." (Ps. 91:14-16)

Ajan merkit kertovat, että Jeesuksen tulo on lähellä. Seurataan häntä perille asti. Aamen. Tule Herra Jeesus!

Matt. 10:
32 Sentähden, jokaisen, joka tunnustaa minut ihmisten edessä, minäkin tunnustan Isäni edessä, joka on taivaissa.
33 Mutta joka kieltää minut ihmisten edessä, sen minäkin kiellän Isäni edessä, joka on taivaissa.

34 Älkää luulko, että minä olen tullut tuomaan rauhaa maan päälle; en ole tullut tuomaan rauhaa, vaan miekan.
35 Sillä minä olen tullut 'nostamaan pojan riitaan isäänsä vastaan ja tyttären äitiänsä vastaan ja miniän anoppiansa vastaan;
36 ja ihmisen vihamiehiksi tulevat hänen omat perhekuntalaisensa'.

37 Joka rakastaa isäänsä taikka äitiänsä enemmän kuin minua, se ei ole minulle sovelias; ja joka rakastaa poikaansa taikka tytärtänsä enemmän kuin minua, se ei ole minulle sovelias;
38 ja joka ei ota ristiänsä ja seuraa minua, se ei ole minulle sovelias.
39 Joka löytää elämänsä, kadottaa sen; ja joka kadottaa elämänsä minun tähteni, hän löytää sen.

40 Joka ottaa tykönsä teidät, se ottaa tykönsä minut; ja joka ottaa minut tykönsä, ottaa tykönsä hänet, joka on minut lähettänyt.
Sananl. 8:17 Minä rakastan niitä, jotka minua rakastavat, ja jotka minua varhain etsivät, ne löytävät minut.
rita4
Ylläpitäjä

Paluu Uskoontulon tärkeys ja ihanuus!