Kirjoittaja rita4 » 06.01.2017 17:42
Hiljattain tulin huomaamaan millaiset vaarat ja katkerat seuraukset ovat tuloksena kaunan kantamisesta Jumalalle!
Jokin aika sitten otin käteeni erään lähetyssaarnaajan elämäkerran nimeltään Aggie - enkä voinut laskea sitä alas kädestäni. Tämä ihmeellinen kertomus sai otteen sydämestäni, ja minä luin sen yhdeltä istumalta. Haluaisin kertoa sen sinulle pääpiirteittäin tässä - koska se kuvaa elävästi kaunan kantamisen tuhoavaa voimaa uskovan sydämessä.
Vuonna 1921 kaksi nuorta paria Tukholmassa ottivat vastaan Jumalan kutsun mennä Afrikkaan lähetyskentälle. He kuuluivat Filadelfia -helluntaiseurakuntaan, joka lähetti lähetyssaarnaajia eri paikkoihin ympäri maailmaa. Erään lähetysmatkansa aikana nuo kaksi pariskuntaa saivat sydämelleen mennä Belgian Kongoon, joka on nykyään Zaire.
Heidän nimensä olivat David ja Svea Flood ja Joel ja Bertha Erickson. Svea Flood oli alle 150 senttiä pitkä, hän oli hyvin tunnettu laulaja Ruotsissa. Molemmat pariskunnat luopuivat kaikesta ja antoivat elämänsä evankeliumin käyttöön.
Kun he saapuivat Belgian Kongoon, he ilmoittautuivat paikalliselle lähetysasemalle. Sitten he ottivat viidakkoveitset ja kirjaimellisesti hakkasivat tiensä Kongon moskiittojen hallitsemaan sisämaahan. Davidilla ja Svealla oli kaksi ja puolivuotias poika David junior, ja heidän täytyi kantaa häntä selässään. Sillä matkalla molemmat perheet sairastuivat malariaan. Mutta he jatkoivat matkaa suurella innolla, valmiina marttyyrikuolemaan Herransa tähden.
Viimein he tulivat erääseen sisämaan kylään. Mutta hämmästyksekseen kylän asukkaat eivät ottaneet heitä vastaan. He sanoivat lähetyssaarnaajille: "Me emme voi antaa valkoisten ihmisten olla täällä, sillä meidän jumalamme loukkaantuvat." Niinpä perheet menivät toiseen kylään - mutta ei heitä hyväksytty sielläkään.
Sillä alueella ei ollut muita kyliä. Väsyneillä perheillä ei ollut muuta mahdollisuutta kuin asettua asumaan. He hakkasivat aukon keskelle vuoriston viidakkoa ja rakensivat savimajat, joihin he perustivat kotinsa.
Kun kuukaudet kuluivat, he kärsivät yksinäisyydestä, sairaudesta ja aliravitsemuksesta. Pieni David junior tuli hyvin sairaaksi. Eikä heillä ollut juuri mitään kanssakäymistä kyläläisten kanssa.
Lopulta noin kuuden kuukauden kuluttua Joel ja Bertha Erickson päättivät palata lähetysasemalle. He pyysivät Floodeja tekemään samoin, mutta Svea ei voinut lähteä, koska hän oli raskaana. Ja hänen malariansa oli pahentunut. Kaiken lisäksi David sanoi: "Minä haluan lapseni syntyvän Afrikassa. Olen tullut antamaan elämäni tänne." Niinpä Floodit jättivät hyvästit ystävilleen, jotka aloittivat sadan mailin paluumatkan.
Useita kuukausia Svea kärsi kovasta kuumeesta. Mutta kaiken aikaa hän uskollisesti puhui pienelle pojalle, joka vieraili heidän luonaan läheisestä kylästä. Poika oli Floodien ainoa käännytetty. Poika toi perheelle hedelmiä, ja kun Svea puhui hänelle, hän hymyili.
Lopulta Svean malaria paheni niin, että hän joutui vuoteeseen. Kun hänen aikansa oli täysi, synnytti hän terveen tytön. Mutta viikon sisällä Svea oli kuoleman partaalla. Viimeisillä hetkillään hän kuiskasi Davidille: "Anna tytölle nimi Aina." Sitten hän kuoli.
David Flood oli hyvin järkyttynyt vaimonsa kuolemasta. Viimeisillä voimillaan hän teki puulaatikosta arkun Svealle. Sitten hän hautasi rakkaan vaimonsa alkukantaiseen hautaan vuoren rinteelle.
Kun hän seisoi hänen hautansa äärellä, hän katsoi nuorta poikaansa vierellään. Sitten hän kuuli vauvansa itkun savimajasta. Ja yhtäkkiä hänen sydämensä täyttyi katkeruudella. Hän vihastui - eikä hän voinut sitä hillitä. Hän raivostui huutaen: "Miksi sallit tämän, Jumala? Me tulimme antamaan tänne elämämme! Vaimoni oli hyvin kaunis ja niin lahjakas. Ja tässä hän on nyt kuolleena 27-vuotiaana.
Nyt minulla on kaksi ja puolivuotias poika, josta tuskin voin huolehtia, puhumattakaan tyttövauvasta. Ja yli vuoden työstä täällä viidakossa meillä ei ole mitään muuta näytettä kuin pieni kyläpoika, joka tuskin ymmärtää, mitä me olemme hänelle puhuneet. Sinä olet pettänyt minut, Jumala. Mikä elämän tuhlaus!"
Tässä vaiheessa David Flood palkkasi muutamia kyläläisiä oppaakseen ja vei lapsensa lähetysasemalle. Kun hän näki Ericksonit, hän mutisi vihaisesti: "Minä lähden! En pärjää yksin näiden lasten kanssa. Vien poikani takaisin Ruotsiin - mutta jätän tyttäreni teille tänne." Ja niin hän jätti Ainan Eriksonien kasvatettavaksi.
Koko matkan takaisin Tukholmaan David seisoi laivan kannella ja kiukutteli Jumalalle. Hän kertoi kaikille kuinka hän oli mennyt Afrikkaan voittamaan ihmisiä Kristukselle, maksoi mitä maksoi. Ja nyt hän oli palaamassa lyötynä ja murtuneena miehenä. Hän uskoi olleensa uskollinen - mutta Jumala oli täysin laiminlyönyt hänet.
Kun hän saapui Tukholmaan, hän päätti perustaa maahantuontiyrityksen rikastuakseen. Hän varoitti kaikkia läheisiään koskaan mainitsemasta Jumalan nimeä hänen kuultensa. Jos joku teki niin, hän joutui sellaisen raivon valtaan, että kaulasuonet pullistuivat. Vähitellen hän alkoi juomaan liikaa.
Pian sen jälkeen, kun hän lähti Afrikasta, hänen ystävänsä Eriksonit kuolivat äkkiä, ehkä paikallisen kyläpäällikön myrkyttäminä. Niin pieni Aina annettiin amerikkalaiselle pariskunnalle - rakkaille ystäville, jotka tunnen nimeltä Arthur ja Anna Berg. Bergit veivät Ainan mukanaan Massisi-nimiseen kylään Kongon pohjoisosassa. He alkoivat kutsua häntä nimellä Aggie. Ja pian pieni Aggie oppi swahilin kielen ja leikki kongolaisten lasten kanssa.
Koska Aggie joutui olemaan paljon yksin, oppi hän leikkimään mielikuvitusleikkejä. Hän kuvitteli, että hänellä oli neljä veljeä ja sisko, ja hän antoi heille nimetkin. Hän kattoi pöydän veljilleen ja jutteli heidän kanssaan. Ja hän kuvitteli, että hänen siskonsa etsi häntä jatkuvasti.
Kun Bergit menivät lomalle Amerikkaan, he veivät Aggien mukanaan Minneapoliksen alueelle. Ja kävikin niin, että he jäivät sinne pysyvästi. Aggie kasvoi aikuiseksi ja meni naimisiin Dewey Hurstin kanssa, josta myöhemmin tuli minneapolilaisen Assembly of God -järjestön raamattukoulun, Northwest Bible Collegen, presidentti.
Jatkuu..
Sananl. 8:17 Minä rakastan niitä, jotka minua rakastavat, ja jotka minua varhain etsivät, ne löytävät minut.