Kirjoittaja rita4 » 08.12.2025 10:31
Jumalan elävä temppeli
Jumala on tehnyt aloitteen
Kukaan ei pyytänyt Jumalaa tulemaan ihmiseksi, vaan Hän teki aloitteen. Neitsyt tuli raskaaksi ja synnytti Jumalan Pojan. Jumala tuli ihmiseksi syntisestä naisesta, Mariasta. Jeesus Kristus ei ole jumala-puolisoiden poika. Ainoastaan Hänen Isänsä on Jumala.
Jumala on avannut keskustelun puhumalla ainokaisen Poikansa kautta. Mitä siis vastaat tähän Jumalan avaukseen? Kuka Jeesus sinun mielestäsi on? Useimmat ihmiset ovat torjuneet Jumalan aloitteen kieltäytymällä tunnustamasta Jeesusta Jumalaksi.
Monet torjuvat Raamatun Jeesuksen, koska he uskovat jonkun väärentäneen Raamatun. Jumalan todistus Jeesuksesta ei kuitenkaan ole Raamatun todistuksen varassa. Joka paikassa, missä Jeesuksen nimi mainitaan, itse Jumala, Henkensä kautta, todistaa suoraan ihmissydämelle, että "tämä on minun rakas Poikani, kuule Häntä."
Jeesus Kristus on ainoa välimies Jumalan ja ihmisen välillä. Hän on sitä niillekin, jotka eivät koskaan ole edes nähneet Raamattua. Kukaan ei voi tulla uskoon pelkästään Raamatun todistuksen varassa, vaan aina tarvitaan myös Pyhän Hengen todistus. Sen sijaan joku voi tulla uskoon pelkästään Pyhän Hengen todistuksen kautta.
Monet ovat uskoneet Jumalan todistuksen Hänen Pojastaan ja avanneet sydämensä Hänelle. Jeesuksen kirkkaus ja täydellisyys kutsui heitä ja he vastasivat Jumalan aloitteeseen. "Hänen jumalallinen voimansa on lahjoittanut meille hänen tuntemisensa kautta kaiken, mitä tarvitaan elämään ja jumalanpelkoon. Hän on kutsunut meidät omalla kirkkaudellaan ja voimallaan." 2Piet.1:3
Kaikki ovat nähneet Jeesuksen kirkkauden ja täydellisyyden, mutta vain harvat ovat ottaneet vastaan Jumalan todistuksen Hänestä. Jotkut ovat pitäneet häntä jumalolentojen poikana, Jumalan enkelinä tai Jumalan lähettämänä opettajana ja Jumalan rakkauden ilmestyksenä. He ovat vääristelleet Jumalan todistuksen Jeesuksesta, koska he eivät tahdo sen nuhtelevan heidän pahuuttaan. He ovat sanoneet, kuten Pietarikin aluksi sanoi: "Mene pois minun luotani, Herra, sillä minä olen syntinen mies." Luuk.5:8 He ovat ajaneet oikean Jeesuksen pois luotaan ja ottaneet vastaan toisen Jeesuksen.
Jumalan tuomion kieltäminen on synnyttänyt monia uskontoja. Niiden perustajat ovat etsineet vastausta ihmisen pahuuden ongelmaan. He ovat kokeneet jonkun yliluonnollisen kokemuksen, joka on saanut heidät vakuuttuneiksi siitä, ettei ole Jumalan tuomiota. Jumalana esiintyminen on langenneiden enkelien mielipuuhaa. On luonnollista, että he julistavat omaa toivettaan, ettei olisi Jumalan tuomiota, koska he tietävät olevansa Jumalan tuomitsemia. Jumala on valmistanut helvetin tulen heitä varten.
Toisen Jeesuksen valtaamat ihmiset uskovat, että heidän pahuutensa lopulta jalostuu hyvyydeksi. He sanovat uskovansa Jeesukseen, mutta heidän Jeesuksensa on langenneiden enkelien valhetta. Tunnusta, että Jeesus Messias on Jumala ja voit hyväksyä Jumalan tuomion! Älä pakene tuomiota, sillä Tuomion Jumala rakastaa sinua Ristiinnaulitussa! Hän on valmistanut sinulle pääsyn pois tuomiosta!
Keskusteluja Jumalan kanssa
Jos sinä nöyrryt tunnustamaan pahuutesi ja hyväksymään ansaitsemasi tuomion - Jumalan Pojan hyvyyden valossa - Jumala näyttää sinulle Jeesuksen ristiinnaulittuna sinun syntiesi tähden. Ymmärräthän sen kuinka iso ero siinä on, jos kuulit sen minulta tai jos Jumala salli sinun henkesi silmien nähdä sen? Tämä näky ei voi olla puhuttelematta sinua syvästi, jos tunnet, että ihminen, Jeesus on Jumala. Tämän valtavan uhrin edessä rakkaus Jumalaan virtaa puhdistettuun sydämeesi. Tämän rakkauden tähden sinä annat Jeesukselle kaiken vallan elämässäsi. Jeesus vastaa siihen muuttamalla asumaan sinun luoksesi.
Tämän keskustelun puheenvuorot olivat: 1) Jumala todisti sinulle Jeesuksesta, 2) sinä vastasit Jumalalle pitämällä Jeesusta tosi ihmisenä ja tosi Jumalana, 3) Jeesuksen hyvyys nuhteli sinun pahuuttasi, 4) sinä tunnustit pahuutesi, 5) Jumala näytti sinulle ristintyön, 6) sinä uskoit ja pyysit armoa armoistuimelta, 7) Jumala vastasi antamalla sinulle rakkautensa, 8) sinä vastasit antamalla itsesi kokonaan Jumalalle. Tämän keskustelun päätteeksi Jeesus tuli asumaan luoksesi. Sen jälkeen teillä voi olla läheisempiä keskusteluja uusista aiheista.
Jumalan alullepanema keskustelu on parempi kuin ihmisen alullepanema, koska näiden kahdeksan ensimmäisen puheenvuoron pohjalta keskustelu voi jatkua ikuisesti. Jeesus sanoo omilleen: "Ette te valinneet minua, vaan minä valitsin teidät ja asetin teidät sitä varten, että menisitte ja kantaisitte hedelmää ja että teidän hedelmänne pysyisi." Joh.15:16
Aloitteentekijä tekee valinnan. Vastaa siis Jumalan aloitteeseen, jos haluat tulla valituksi. Joskus Hän vastaa myös meidän aloitteisiimme, mutta siten Hän haluaa pysäyttää meidät kuuntelemaan Hänen aloitettaan. Antikristillinen henki haluaisi sinun itsesi olevan aloitteentekijä suhteessasi Jumalaan estääkseen sinua olemasta osallinen Jumalan valinnasta.
Jumala tahtoo pelastettujen kantavan hedelmää. - Älä vain sano, että se olisi vastoin armosta pelastumista! - Jumalan Pojan elämä pelastetuissa on se hedelmä, jota Isä Jumala rakkaasti odottaa lapsiltaan. Kun Jumalan Henki kehottaa sinua ristiinnaulitsemaan vanhat ajatuksesi ja muuttumaan mielesi hengeltä, niin vastaat kehotukseen iloisen myöntävästi, jos rakastat Jeesusta.
Jos et voi tyytyä Jumalan armoon Jeesuksessa, voi se johtua siitä, ettet ole ottanut Jeesusta vastaan tosi Jumalana. Keskustelusi Jumalan kanssa alkoi ehkä edellisen puheenvuoroluettelon neljännestä puheenvuorosta kärsiessäsi omantuntosi syytöksiä. Antikristillinen henki haluaa pitää piilossa sen, että Jeesus on tosi Jumala, jotta evankeliumi ei vaikuttaisi meihin liian voimakkaasti.
"Tästä te tunnette Jumalan Hengen: jokainen henki, joka tunnustaa Jeesuksen Kristukseksi, lihaan tulleeksi, on Jumalasta. Yksikään henki, joka ei tunnusta Jeesusta, ei ole Jumalasta. Sellainen on Antikristuksen henki." 1Joh.4:2-3
Antikristillisen hengen vaikutuksesta Jeesuksen jumaluuden julistaminen on korvattu lainjulistamisella. Jos me koemme itsemme pahaksi nähtyämme Jeesuksen jumaluuden, ristintyö ja ylösnousemus koskettavat sydäntämme aivan eri tavalla kuin, jos lain saarna paljasti pahuutemme. Näin on siksi, koska Hänessä on lakia suurempi vanhurskaus.
Jos olemme vastaanottaneet Jumalan todistuksen Jeesuksen jumaluudesta, Golgatan tapahtumat koskettavat syvälle meidän henkeemme. Jos otamme Jeesuksen vastaan Vapahtajanamme vain lain haavoittamalla sydämellä, koemme rauhan, joka ei muuta sydäntämme. Näin huomaamme, että lain ja evankeliumin julistaminen on yksi tapa pitää piilossa Jeesuksen jumaluus. Vain Jeesusta julistamalla tulee julistetuksi kaikki, mitä ihminen tarvitsee. Hänessä on tullut armo ja totuus. Hän on koko evankeliumi.
Älkäämme siis käyttäkö Jumalan rakkautta hyväksemme, vaan vastatkaamme Hänen aloitteeseensa. Missä kohtaa Jumalan tiellä kuljemmekin, niin Hänen puheenvuoronsa kuunteleminen pitää meidät elossa. "Ei ihminen elä ainoastaan leivästä, vaan jokaisesta sanasta, joka lähtee Jumalan suusta." Matt.4.:4
Jumala, joka aloitti dialogin meidän kanssamme, Hän ei sitä lopeta. Hän on uskollinen keskustelukumppani. Älä sinäkään katkaise dialogia, vaan vastaa Hänelle.
Käytetty raamatunkäännöstä: Raamattu Kansalle 2012
Sananl. 8:17 Minä rakastan niitä, jotka minua rakastavat, ja jotka minua varhain etsivät, ne löytävät minut.