Älä kiinnitä huomiotasi omaan voimaasi

Älä kiinnitä huomiotasi omaan voimaasi

ViestiKirjoittaja rita4 » 02.03.2026 19:31

Herra on minun väkevyyteni ...hänestä tuli minulle pelastus.(2. Moos. 15:2).

Aikamme kristityistä monet ovat taipuvaisia ihailemaan hengellistä voimaa ja tavoittelemaan sitä (mitä sillä sitten kulloinkin tarkoitetaankin). Jotkut ajattelevat, että jos olemme hengellisesti voimakkaita, me kykenemme tekemään enemmän ja suoriutumaan vaativistakin haasteista.

Harva huomaa, että voiman kaipaaminen ja sen ”kokeminen” tekevät armosta sivujuonteen. Sen tähden Jumala joutuukin tuon tuosta korjaamaan ihmiskäsityksiä antamalla voimakkaiden sortua. Silloin oman ”voiman” olemus tulee näkyviin.

Itse asiassa Jumala panee meitä toistuvasti tilanteisiin, joissa me joudumme näkemään, että ”voimamme” ei riitä. Kun Jumalan koulussa koemme olevammekin heikkoja, meillä on mahdollisuus oppia jotakin hyvin arvokasta. Jumala nimittäin toimii heikkojen eikä voimakkaiden kautta ja Jumala saa aidosti kunnian vain silloin, kun hän vaikuttaa jotakin heikkojen kautta.

Tämä Jumalan tapa ajatella ja toimia näkyy halki pelastushistorian."vaan sen, mikä on hulluutta maailmalle, sen Jumala valitsi saattaaksensa viisaat häpeään, ja sen, mikä on heikkoa maailmassa, sen Jumala valitsi saattaaksensa sen, mikä väkevää on, häpeään" (1.Kor.1:27.)

Kun apostoli Paavali, joka monessa mielessä oli voimakas, oli oppinut ymmärtämään Jumalan toimintaperiaatteen, hän sanoi: ”Sentähden minä mieluimmin kerskaan heikkoudestani, että Kristuksen voima asettuisi minuun ”(2. Kor.12:9).

Tällainen oli apostolin oivaltama Jumalan työtapa. Jumala heikentää voimakkaita. Ei siksi, että hän nauttisi ihmisten nujertamisesta, vaan siksi, että hän janoaa saada tehdä omaa työtään. Ja se on mahdollista vain, kun hänellä on työssään niitä, jotka ovat heikkoja. Sillä kun ihmisen heikkous pakottaa häntä turvautumaan Jumalan voimaan, silloin hän oppii, mitä on evankeliumi ja hän oppii vaeltamaan uskossa eikä näkemisessä.

Syvällisimmät ja vaikuttavimmat kohtaamisemme Jumalan kanssa liittyvät usein aikoihin, jolloin me olemme hyvin heikkoja eikä meillä ole omaa voimaa ja kykyä laisinkaan.

Maailmassa puhutaan paljon siitä, miten meidän täytyisi tulla vahvoiksi, miten meidän tulisi oppia vaikuttamaan muihin ihmisiin ja saada heidät toimimaan tahtomallamme tavalla, miten saada aikaan näyttäviä asioita, miten menestyä ja hallita ja voimalla viedä asioita eteenpäin.

Huomiomme voi tarrautua tuollaisiin esimerkkeihin, malleihin ja opetuksiin. Mutta luotettava ja oikea oppikirjamme on Raamattu. Se näyttää meille totuuden itsestämme, se osoittaa meidän heikkoutemme ja näyttää ne vaarat jotka syntyvät, jos heikkoudestamme huolimatta ryhdymme toimimaan ikään kuin olisimme voimakkaita.

Raamattu näyttää myös, kenen on valtakunta, voima ja kunnia. Ja se näyttää, kuinka Jumala toimii heikoissa. Joka Jumalan tekoja kaipaa, ymmärtäköön tämän.

Kuinka sanoikaan psalmista:"Vaikka minun ruumiini ja sieluni nääntyisi, Jumala on minun sydämeni kallio ja minun osani iankaikkisesti."(Ps. 73:26).

Jon Bloom
Suom. ja ed. POM
Sananl. 8:17 Minä rakastan niitä, jotka minua rakastavat, ja jotka minua varhain etsivät, ne löytävät minut.
rita4
Ylläpitäjä

Paluu Herra haluaa puhua meille!