Heikki Ahonen
Olemme viettämässä pääsiäisjuhlaa. Se on yksi kristikunnan suurimmista juhlista. Tapahtumaketju alkaa palmusunnuntaina, jolloin Jeesus ratsastaa Jerusalemiin. Jeesuksen opetukset pääsisäisviikolla ovat vertaansa vailla. Ne pureutuvat ihmiselämän perimmäisiin kysymyksiin.
Erityisesti kiirastorstaina opetuslapsilleen pitämässään puheessa Jeesus tuo esille rakkauden tärkeyden ja merkityksen velvoittaen heitä rakastamaan toisiaan:" Uuden käskyn minä annan teille, että rakastatte toisianne, niin kuin minä olen teitä rakastanut- että tekin rakastatte toisianne . Siitä kaikki tuntevat teidät minun opetuslapsikseni, jos teillä on keskinäinen rakkaus. "(Joh. 13:34-35)
Jeesus uudistaa rakkauden käskyn, että se jäisi lähtemättömästi opetuslasten mieliin: "Tämä on minun käskyni, että te rakastatte toisianne, niin kuin minä olen teitä rakastanut. Sen suurempaa rakkautta ei ole kenelläkään, kuin että hän antaa henkensä ystäväinsä edestä." (Joh. 15: 12-13)
Pääsiäinen on esimerkki rakkauden täyttymyksestä. Perjantain vastainen yö on täynnä tuskaa. Getsemanessa, kärsimyksen puutarhassa, näemme sielun tuskaa, verta ja uupumusta, taistelua ihmiskunnan syntivelan tähden, pimeyttä ylipapin vankiluolassa, ruoskimista ja suunnatonta väkivaltaa. Se oli kauhujen yö, pimeyden vallan yö. Myös täydellinen vihkiytyminen lunastajan ja sovittajan tehtävään sekä Isän tahtoon alistuminen tuovat esiin todellisen rakkauden.
Pitkäperjantai on kuvausta ihmisen raakuudesta, epäoikeudenmukaisuudesta, väärästä tuomiosta, vastuun väistämisestä, käsien pesemisestä. Toisaalta se kuvaa mitä suurinta nöyryyttä, itsensä alttiiksi antamista, pyyteetöntä rakkautta, joka panee rukoilemaan ja siunaamaan vainoojia. Vastakohtaisuudet ovat selviä ja rajat jyrkkiä.
Erityisesti siellä kaikuvat Jeesuksen sanat, jotka hän lausui ristillä: "Se on täytetty." (Joh. 19:30) Ihmiskunnan syntivelka oli täydelliseti maksettu. Viaton oli uhrannut itsensä viallisen edestä. Syntisellä oli oikeus lähestyä Jumalaa ja kokea syntien anteeksiantamus. Tuskan ja kaiken hirvittävyyden keskellä kaikuu ilosanoma Johannes Kastajan sanoin; " Katso Jumalan Karitsa, joka pois ottaa maailman synnin."
Pääsiäisaamu oli ja on edelleen todellista rakkauden voiton juhlaa. Hauta ja kuolema eivät voineet pitää saaliinaan Jeesusta. Synti ja kuolema oli voitettu, vihollisen valta on murskattu. Ylösnousemus oli todellisuutta. Tämän sai aikaan Jeesuksen rakkaus, rakkaus Isään ja rakkaus meihin.
Ylösnousemus antaa meillekin uskoa ja toivoa uudesta elämästä Jeesuksen yhteydessä, ei ainoastaan tämän elämän aikana vaan myös kerran ikuisuudessa Jumalan kirkkaudessa. Vastaanottakaamme pääsiäisen rakkauden sanoma ja antakaamme sen vaikuttaa myös meissä todellista rakkautta Jumalaa ja ihmisiä kohtaan lähimmäistemme parhaaksi.