Jeesus Kristus, ensimmäinen ja viimeinen

Jeesus Kristus, ensimmäinen ja viimeinen

ViestiKirjoittaja rita4 » 06.02.2017 13:24

Kuva
Juhana Lehmuskoski

Taivaan Jumala sanoo olevansa ensimmäinen ja viimeinen. Sellaisia voi olla vain yksi.

Jumala puhui profettaa Jesajan kautta Israelin kansalle: "Kuule minua, Jaakob, ja sinä Israel, jonka minä olen kutsunut: Minä olen aina sama, minä olen ensimmäinen, minä olen myös viimeinen. Minun käteni on perustanut maan, minun oikea käteni on levittänyt taivaan; minä kutsun ne, ja siinä ne ovat." (Jes. 48:12-13)

Kuka on tämä Minä, joka puhuu yllä olevissa jakeissa? On selvää, että hän on Herra Jumala, Jahwe Elohim, Israelin yksi Jumala. Hän on ensimmäinen ja viimeinen.

Kuka lähetti Jumalan?

On kuitenkin erikoista, että tämä Minä jatkaa puhettaan seuraavasti: "Lähestykää minua, kuulkaa tämä: Alkujaankaan minä en ole puhunut salassa; kun nämä tapahtuivat, olin minä jo siellä. Ja nyt Herra, Herra on lähettänyt minut ynnä oman Henkensä."(Jesw.48:16)

On selvää, että se, joka on ensimmäinen ja viimeinen, on kaiken yläpuolella. Hän on kaiken Luoja. Hän on kaiken alku. Kuinka sitten on mahdollista, että joku toinen on lähettänyt hänet?

Voiko sillä, joka on maailmankaikkeudessa ensimmäinen ja viimeinen, olla ketään lähettäjää? Kuka pystyy lähettämään Jumalan, Herran Sebaotin?

Jumala sanoo nyt selvästi Sanassaan, että Herra Jumala lähetti Herran Jumalan ynnä Pyhän Hengen. Tiedämme Raamatusta, että Isä Jumala lähetti Poikansa ja Pyhän Hengen. Minä-muodossa puhuva Herra Jumala on siis Jumalan Poika, Jeesus Kristus. Näin Raamattu todistaa selvällä tavalla, että Jeesus on Jumala, Jahwe Elohim.

A ja O

Apostoli Johannes näki Patmos-luodolla Ihmisen Pojan muotoisen. Hän kirjoitti: "'Minä olen A ja O', sanoo Herra Jumala, joka on ja joka oli ja joka tuleva on, Kaikkivaltias.'Älä pelkää! Minä olen ensimmäinen ja viimeinen, ja minä elän; ja minä olin kuollut, ja katso, minä elän aina ja iankaikkisesti, ja minulla on kuoleman ja tuonelan avaimet.'" (Ilm. 1:8, 17-18)

Ihmisen Pojan muotoinen, joka oli kuollut mutta elää nyt, on tietenkin Jeesus. Hän sanoo olevansa ensimmäinen ja viimeinen (ks. myös Ilm.2:8). Näin hän tahtoo sanoa, että on koko m a a i l m a n k a i k k e u d e n Luoja ja Jumala Herra Sebaot. Hän on korkein. Hän on sama Jumala kuin Isä.

Kun Jumala sanoo olevansa A ja O, se tarkoittaa samaa kuin ensimmäinen ja viimeinen. A ja O ovat kreikan kielen aakkoston ensimmäinen ja viimeinen kirjain, alfa ja omega.

Ilm. 21:6:ssa hän sanoo olevansa A ja O, alku ja loppu. Hän on kaiken perussyy ja kaiken tähtäyspiste. Hän antaa kaikelle olevaiselle tarkoituksen.

Tämä A ja O on Ilm. 1:8:n mukaan Herra Jumala Kaikkivaltias. Hän ilmoittaa Ilm. 22:6:ssa olevansa Jeesus. Hän on Jumala yhdessä Isän ja Pyhän Hengen kanssa.

Kuva

On vain yksi Jumala

Kuitenkaan ei ole kolmea Jumalaa. Ensimmäinen ja viimeinen sanoo: " Näin sanoo Herra, Israelin kuningas, ja sen lunastaja, Herra Sebaot: Minä olen ensimmäinen, ja minä olen viimeinen, ja paitsi minua ei ole yhtäkään Jumalaa." (Jes.44:6)

Koska on vain yksi ensimmäinen ja viimeinen ja vain yksi Jumala, Isän, Pojan ja Pyhän Hengen täytyy yhdessä olla tuo yksi Jumala.

Eräs keskustelu

Kerran eräs uudestisyntynyt uskova kävi seuraavan keskustelun Jehovan todistajiin lukeutuvan henkilön kanssa:

- Uskotteko te yhteen Jumalaan? kysyi tämä uskova mies.
- Kyllä.
- Te sanotte: "Alussa oli Sana ja Sana oli Jumalan tykönä, ja Sana oli eräs jumala." (Joh. 1:1). Kuka on tämä Jumala, jonka tykönä oli Sana?
-Jehova.
- Onko hän Kaikkivaltias vai ainostaan voimakas? >jatkoi uskova kysymistään.
- Kaikkivaltias.
- Kuka on sitten tämä "eräs jumala?"
- Jeesus.
- Onko hän Kaikkivaltias?
- Ei, hän on voimallinen.
- Mistä hän tuli? uskova mies kyseli edelleen.
- Jehova loi hänet.
- Jehov on siis Kaikkivltias, mutta Jeesus on voimallinen jumala. Te uskotte suureen Jumaalaan ja pienene Juamlaan, ja siihen, että suuri Jumala loi pienen Jumaaln. Te sanoitte uskovanne yhteen Jumalaan, mutta teillähän onkin kaksi Jumalaa, suuri Jumala ja pieni jumala, ihmetteli tämä uskova mies ja jatkoi sitten:
- Lukekaa Jes. 43:10: "Ennen minua ei ole luotu yhtäkään jumalaa, eikä minun jälkeeni toista tule."
Jehova ei ole luonut mitään muuta Jumalaa. Mistä sitten tuli Sana, teidän, "pieni Jumalanne?"
Sananl. 8:17 Minä rakastan niitä, jotka minua rakastavat, ja jotka minua varhain etsivät, ne löytävät minut.
rita4
Ylläpitäjä

Paluu Herra haluaa puhua meille!