Ylösnousemus ja usko

Ylösnousemus ja usko

ViestiKirjoittaja rita4 » 23.07.2017 17:51

Seija Halla

"Mutta jos Kristus ei ole noussut kuolleista, turha on silloin meidän saarnamme, turha myös teidän uskonne." (1 Kor. 15:14)

Tutussa uskontunnustuksessa sanotaan: "Minä uskon.. ruumiin ylösnousemisen ja iankaikkisen elämän."

Apostolit saivat olla Jeesuksen ylösnousemuksen todistajia. He tulivat siitä täysin vakuuttuneiksi. Apostoli Pietari kertoo tästä myöhemmin Korneliuksen kotikokouksessa: "Hänet Jumala herätti kolmantena päivänä ja antoi hänen ilmestyä, ei kaikelle kansalle, vaan Jumalan ennen valitsemille todistajille, meille..." (Apt. 10: 40-41)

Tästä riemullisesta sanomasta kerrotaan myös Apt. 4:33: "He todistivat Herran Jeesuksen ylösnousemuksesta suurella voimalla, ja suuri armo oli heillä kaikilla:" Miten tähän oli tultu?

Jumalan todistajat

Jumala oli valinnut todistajat ja toimi heidän kauttaan, vaikka he olivat silloin heikkoja ja pelosta suunniltaan. Kun Jeesus ensimmäisen kerran ilmestyi todistajilleen, he eivät tienneet, mitä siitä kaikesta tulisi.

Apostoli Johannes mukana olleena kertoo, että Jeesus tuli ovien ollessa lukittuina, ja se tapahtui myöhään viikon ensimmäisen päivän iltana (Joh. 20:19)

On hyvä muistaa, että Israelissa on tänäkin päivänä käytössä aikajärjestys, jossa toisin kuin meillä vuorokausi vaihtuu auringon laskiessa. Kun sapatti päättyy auringon laskuun lauantai-iltana kello kuudelta, alkaa viikon ensimmäinen päivä, jossa ensin on ehtoo, sen jälkeen tulee aamu ja sitten viikon ensimmäinen päivä.

Pääsiäsiaamu

Kun viikon ensimmäisen päivän aamu koitti ja oli vielä pimeää, Maria Magdaleena meni haudalle ja näki kiven otetuksi pois haudan suulta. Hän riensi pois ja ilmoitti Simon Pietarille ja Johannekselle: " Ovat ottaneet Herran pois haudasta, emmekä tiedä, mihin ovat hänet panneet." (Joh. 20:1-2)

Vaikka apostolit olivat nähneet Herran muutamia tunteja aikaisemmin ja hän oli näyttänyt heille kätensä ja kylkensä, Marian viesti johti heidät vielä uuteen todellisuuteen.

He juoksivat kilpaa haudalle. Pietari meni ensin sisälle hautaan, näki käärinliinat ja hikiliinan kokoon käärittynä. "Toinenkin opetuslapsi meni sisään, näki ja uskoi."(Joh. 20:3-8)

Apostolit uskoivat, että Jeesuksen ruumis oli noussut kuolleista. Apostolit Simon Pietari ja Johannes eivät kuitenkaan ottaneet yhteyttä toisiin opetuslapsiin, vaan Joh. 20:10 sanoo, että he menivät kotiinsa. He tarvitsivat aikaa ja Kirjoitusten avautumista.

Suuri uutinen leviää

Aamun kuluessa alkoi tulla lisää viestejä. Naiset kertoivat enkeli-ilmestyksistä ja - viesteistä. Maria Magdaleena oli jäänyt haudalle itkemään ja saanut kohdata Jeesuksen.

Emmauksen tien kulkijat tunsivat Herran vasta kun hän mursi leivän (Luuk. 24:30-33). He palasivat välittömästi Jerusalemiin. Ennen kuin he olivat kulkeneet tuon kuudenkymmenen vakomitan matkan takaisin, viikon toisen päivän ilta oli jo pitkälle kulunut. Päästyään perille he tapasivat ne yksitoista ja ne, jotka olivat heidän kanssaan kokoontuneina aterialle (Mark. 16:14).

Jeesus ilmestyi taas opetuslapsilleen

Varmaankin opetuslapset seisoivat piirissä juutalaiseen tapaan ja puhuivat kaikki yhtä aikaa kovaan ääneen ja käsiään käyttäen. He kertoivat toisilleen Jeesuksen ilmestymisistä. Puheensorina katkesi äkkiä, kun Jeesus itse seisoi heidän keskellään ja sanoi; "Rauha teille!"

Opetuslapset valtasi säikähdys ja pelko, ja he luulivat näkevänsä hengen. Näin tapahtui siitäkin huolimatta, että Simon oli vakuuttunut Herran totisesti nousseen ylös (Luuk. 24:34-37).

Jälleen Jeesus näytti heile kätensä ja jalkansa, käski kosketella itseään ja sanoi: "Ei hengellä ole lihaa ja luita niin kuin te näette minulla olevan."

Kun viesti ei vieläkään, ilon tähden, täysin mennyt perille, Jeesus katsoi ruokapöytää, josta opetuslapset olivat juuri nousseet, ja kysyi: "Onko teillä täällä jotakin syötävää?" He antoivat hänelle palasen paistettua kalaa. Hän otti ja söi heidän nähtensä (Luuk. 24: 39-43).

Jeesus sanoi: Autuaita ovat ne, jotka eivät näe ja kuitenkin uskovat. Sydämen usko, että Jumala on hänet kuolleista herättänyt, täyttää vieläkin ilolla.
Sananl. 8:17 Minä rakastan niitä, jotka minua rakastavat, ja jotka minua varhain etsivät, ne löytävät minut.
rita4
Ylläpitäjä

Paluu Herra haluaa puhua meille!