Mitä nimi kertoo?

Mitä nimi kertoo?

ViestiKirjoittaja rita4 » 20.05.2016 20:14

Dave Butts

Jumalan liiton nimet kuvaavat hänen suhdettaan liittonsa ihmisiin.

Ihmisen nimellä oli Raamatun aikoina suuri merkitys, ja sen perusteella hänestä tai hänen taustastaan voitiin oppia paljon. Abramista tuli Aabraham Jumalan luvattua, että hänestä tulisi kansojen isä (1 Ms 17:5). Pettäjä-Jaakobin nimi vaihtui Israeliksi sen jälkeen kun hän oli paininut Herran kanssa ja kestänyt (1 Ms 32:28).

Oppia Jumalan nimistä

Jumalastakin voidaan oppia paljon hänen eri nimiensä perusteella. Hän on liian mahtava, jotta häntä voitaisiin kutsua vain yhdellä nimellä. Raamatussa mainitaan useita häntä kuvaavia nimiä.

Yleisin nimi on Jehova tai Yahweh, joka tarkoittaa ”Minä olen se, joka minä olen”. Jumala itse ilmoitti nimensä Moosekselle. Se tarkoittaa, että Jumala on olemassa. Se on todellakin kaikki mitä tarvitsemme, mutta hän tarjoaa meille vielä enemmän kuvatessaan itseään.

Vanhasta testamentista löytyy kahdeksan yhdistelmänimeä, joita käytetään Jehova-nimen yhteydessä. Niitä kutsutaan usein Jumalan vapahduksen tai liiton nimiksi. Ne kuvaavat hänen suhdettaan liittonsa ihmisiin.

Hän pitää huolen

Ensimmäinen nimi löytyy 1. Mooseksen kirjasta (22:14). Se on Jehovah-Jireh, joka merkitsee ”Jumala joka pitää huolen” (käännös englannista, suom. huom.). Aabraham vei Iisakin vuorelle uhrattavaksi. Pojan kysyessä isältään, missä polttouhri oli, Aabraham vastasi: ”Jumala on katsova itselleen lampaan polttouhriksi, poikani.” Aabraham luuli, että Jumala oli valinnut Iisakin uhriksi. Mutta Jumala antoikin oinaan sijaisuhriksi, joka oli täydellinen esikuva Jeesuksen, tulevan Jumalan Karitsan, uhrikuolemasta.

Jumala on se, joka pitää meistä huolen. Monet kantavat vieläkin omien syntiensä taakkaa ja yrittävät vapahtaa itse itsensä. Mutta se on Jumalan tehtävä. Hän antoi meille Karitsan, joka ottaa pois syyllisyyden ja korjaa jumalasuhteemme.

Sinun parantajasi

Seuraava Jumalan nimi on Jehovah-Raphe, ”Jumala, sinun parantajasi” (2 Ms 15:26). Tämä on kiehtova raamatunpaikka. Israelilaiset olivat janoisia erämaassa ja kiiruhtivat juomaan Maaran vettä. Mutta se oli kitkerää, ja jotkut sairastuivat.

Vastauksena Mooseksen pyyntöön Herra muutti veden makeaksi ja paransi sairastuneet. Hän sanoi: ”Jos sinä kuulet Herraa, Jumalaasi, ja teet, mikä on oikein hänen silmissänsä, tarkkaat hänen käskyjänsä ja noudatat kaikkea hänen lakiansa, niin minä en pane sinun kärsittäväksesi yhtäkään niistä vaivoista, jotka olen pannut egyptiläisten kärsittäviksi, sillä minä olen Herra, sinun parantajasi.”

Eräs käännös sanoo: ”Minä olen Herra, sinun lääkärisi”. Monet kristityt lääkärit ovat ymmärtäneet, että Jumala on se, joka parantaa. Joskus he ovat voimattomia sairauden edessä, mutta Jumala ei koskaan. Hän on parantaja.

Jumala on lippuni

Seuraavaksi kohtaamme Jehovah-Nissin – ”Jumala on minun lippuni” (2 Ms 17:15). Joosua ja israelilaiset taistelivat amalekilaisia vastaan ja tarvitsivat apua. Mooses seisoi läheisellä kukkulalla Jumalan sauva kädessään, ja sauva edusti Jumalan voimaa. Se oli lippu, viiri, joka ilmoitti alempana taisteleville israelilaisille, että Jumala teki työtään.

Aina kun Mooses piti sauvaa koholla, israelilaiset olivat voitolla. Mutta kun sauva laskeutui hänen väsyessään, amalekilaiset alkoivat voittaa. Lopulta Mooses pystyi Aaronin ja Huurin avustuksella kannattelemaan sauvaa ylhäällä riittävän kauan, jotta Israel voitti.

Taistelun päätyttyä Mooses rakensi alttarin laaksoon ja antoi sille nimeksi Jehovah-Nissi, ”Jumala on minun lippuni”. Ehkäpä olet ollut taistelussa. Nosta lippusi korkealle aina kun joudut taisteluun.

Herra on omiensa kokoontumispaikka. Jeesus itse sanoi, että noustessaan ylös hän vetää kaikki ihmiset tykönsä. Jeesus on meidän lippumme ja sauvamme – hänet on nostettu ylös voittoa tuomaan.

Herra, joka pyhittää

Jumalaa kuvaava neljäs nimi, Jehovah-m’Kadesh, tarkoittaa ”Minä olen Herra joka pyhitän teidät” (3 Ms 20:7). Israel oli saanut useita pyhitystä koskevia käskyjä. Jumala määräsi heitä astumaan esiin kansojen joukosta ja erottautumaan hänen suunnitelmiaan varten. Hän sanoi: ”Ja noudattakaa minun käskyjäni ja pitäkää ne. Minä olen Herra, joka pyhitän teidät.”

Kirjoitukset julistavat, että me olemme pyhä kansa, jota on käsketty erottautumaan jumalallista käyttöä varten ja olemaan voimallinen ase. Vaikka tunteemme puhuisivatkin toista, Jumala on pyhä ja hän pyhittää meidät.

Jehovah-Shalom

Tuomareiden Kirjassa puhutaan Jehovah-Shalomista – Jumalasta, joka on meidän rauhamme (6:22 – 24). Midianilaiset halusivat alistaa israelilaiset valtaansa. Enkeli ilmestyi ja kertoi, että Gideon oli johdattava kansan voittoon. Kun Gideon tajusi puhuvansa enkelin kanssa, hän luuli kuolevansa.

”Mutta Herra sanoi hänelle: ’Rauha sinulle! Älä pelkää, sinä et kuole.’” Silloin Gideon rakensi Herralle alttarin ja antoi sille nimen ”Herra on rauha”. Se oli suuri uskon osoitus, sillä midianilaiset olivat edelleen voitolla, ja Gideonilla oli vielä edessään taisteluita. Jumala julisti kuitenkin olevansa rauhan Jumala.

Onko omassa sisimmässäsi rauha, ja ylittääkö se kaiken muun elämässäsi? Uskovan rauha ei ole riippuvainen olosuhteista, koska sen perustus on Jumala. Jeesus sanoi jättävänsä meille rauhansa. Me palvelemme Jumalaa maailmassa, joka niin kipeästi kaipaa rauhaa. Meidän sanomamme sille tulisi olla Jumalan rauhan toivotus.

Paimen

Psalmi 23 puhuu Jumalasta paimenena (Jehovah-Rohe). Psalmin paimenpoika ymmärsi, millainen hyvä paimen oli lampaitaan kohtaan. Pyhän Hengen inspiroimana hän kirjoitti Jumalasta, paimenestamme, joka johdattaa, opastaa ja täyttää tarpeet. Hän suojelee meitä kulkiessamme vaaroissakin; hän lohduttaa, voitelee, antaa meidän kokea hyvyyttään ja laupeuttaan ja asua talossaan. Millainen paimen!

Hän on Jeesus. Ilmestyskirjassa sanotaan: ” - - sillä Karitsa, joka on valtaistuimen keskellä, paimentaa heitä ja johdattaa heidät elämän vesien lähteille, ja Jumala pyyhkii pois kaikki kyyneleet heidän silmistään.” (Ilm 7:17.)

Vanhurskautemme

Jeremia puhuu Jehovah-Tsidkenunista (”Herra on meidän vanhurskautemme”; 23:5, 6). Juudan kansalla oli vaikeat ajat. Virkamiehet olivat turmeltuneita eivätkä ongelmat olleet pieniä, mutta Jumala puhui profeetta Jeremian kautta paremmasta tulevaisuudesta: ”Katso, päivä tulevat, sanoo Herra, jolloin minä herätän Daavidille vanhurskaan vesan; hän on hallitseva kuninkaana ja menestyvä, ja hän on tekevä oikeuden ja vanhurskauden maassa. Hänen päivinänsä pelastetaan Juuda ja Israel asuu turvassa. Ja tämä on hänen nimensä, jolla häntä kutsutaan: ’Herra on meidän vanhurskautemme’.

Raamattu sanoo, ettei yksikään meistä ole vanhurskas. Kukaan ei ole oikeamielinen Jumalan edessä. Siksi Jeesuksesta on tullut meidän vanhurskautemme, ja hänen seuraajansa on puettu hänen vanhurskauteensa.

Herra on täällä

Hesekiel mainitsee Jehovah-Sheman (”Herra on täällä”; 48:35). Juudassa elettiin tuhoisia aikoja, sillä Baabel oli voittanut ja Juuda ajettu maanpakoon. Temppeli oli tuhottu, eikä Jumalakaan näyttänyt olevan läsnä. Missä hän asuisi ilman temppeliään?

Hesekielin sana oli ankara loppuun asti, jolloin hän sai ihmeellisen näyn siitä, että vielä kerran Jumala asuu kansansa keskuudessa.

Nyt se on toteutunut. Meistä on tullut Pyhän Hengen temppeli, Jumalan asumus. Herra on keskellämme. Helluntaipäivänä Jumalan ”Shekinah”-kirkkaus, hänen liekkinsä, lankesi uskovien ylle. Se osoitti hänen olevan jälleen temppelissään, ja sama Jumala on kanssamme tänään.

Jumala ilmestyy liittonsa ihmisille häntä kuvaavien liiton nimien kautta. Meidät on tuotu liittoon hänen kanssaan Jeesuksen myötä. Jokainen nimi paljastaa jonkin piirteen Herrasta, ja me olemme saaneet jokaisen niistä Jeesuksen kautta. Voimme opiskella koko elämämme ajan Jumalan ominaisuuksia, emmekä siltikään voi koskaan täysin ymmärtää häntä. Auttakoot liiton nimet meitä kasvamaan Isän tuntemisessa.
Sananl. 8:17 Minä rakastan niitä, jotka minua rakastavat, ja jotka minua varhain etsivät, ne löytävät minut.
rita4
Ylläpitäjä

Paluu Herra haluaa puhua meille!