Jumala puhuu temppelistään

Jumala puhuu temppelistään

ViestiKirjoittaja rita4 » 27.11.2025 18:26

Erkki Kuisma

Tänäänkin Jumala puhuu temppelistään. Keskustelu Jumalan kanssa on jokaisen oikeus. Kuule Jumalan aloituspuheenvuoro ja vastaa Hänelle.

Temppelin esirippu on auki

Kun Jumalan Poika, Jeesus Messias kuoli Golgatalla, niin Jumala repäisi temppelinsä esiripun ylhäältä alas auki ja temppelin kaikkein pyhin osa avautui kaiken kansan nähtäväksi. Esiripun takana oli Jumalan istuin, jolta Hän oli puhunut papeille. Kansa oli saanut kuulla Jumalan sanat papin välittämänä. Revennyt esirippu todistaa, että nyt ei enää tarvita välimiespappia, vaan jokainen voi itse mennä armoistuimen luo kuulemaan Jumalan puhetta.

Maallinen Jumalan temppeli Jerusalemissa oli vain taivaallisen temppelin kuva. Kun Jeesus oli noussut kuolleista, Hän astui ylös taivaaseen ja istuutui taivaalliselle armoistuimelle. Jumala antoi hävittää Jerusalemin temppelin, jotta ihmiset eivät enää etsisi Jumalaa sieltä, vaan kääntyisivät taivaallisen armoistuimen puoleen.

"Käykäämme siis rohkeasti armon valtaistuimen eteen, että saisimme laupeuden ja löytäisimme armon avuksemme oikeaan aikaan." Hep.4:16 Sinä pääset osalliseksi Jumalan armosta, kun kuulet Hänen puhuvat sinulle armon istuimelta.

Jeesus on tie Jumalan luo, mutta mikä tie vie Jeesuksen luo? Jumala vetää jokaista ihmistä Jeesuksen luo. Siten pääset armon istuimen eteen. Evankeliumi Jeesuksesta kutsuu sinua nousemaan suoraan Jeesus tielle. Ei ole olemassa tietä Jeesuksen luo, vaan voit kohdata Hänet missä ja milloin vain. Jeesus-tielle pääsee joka paikasta, koska Armoistuin on taivaassa eikä maan päällä. Taivaan tavoitat puhumalla totta sydämessäsi.

"Jeesus vastasi: 'Nainen, usko minua! Tulee aika, jolloin ette palvo Isää tällä vuorella ettekä Jerusalemissa. Mutta tulee aika, ja se on jo nyt, jolloin oikeat rukoilijat palvovat Isää hengessä ja totuudessa. Sellaisia palvojia Isä etsii. Jumala on Henki, ja niiden, jotka häntä palvovat, tulee palvoa hengessä ja totuudessa." Joh.4:21,23-24

Jumalan kohtaaminen ei siis ole sidottu tiettyyn paikkaan, vaan sinun sydämesi tilaan. Voitko lähestyä Jumalaa hengelläsi ja totuudessa? Sinun henkesi täytyy itse kuulla Jumalan puhuvan sinulle armoistuimeltaan, jotta voisit päästä Liittoon Hänen kanssaan. Et elä sanasta, joka tulee välimiespapin suusta, vaan jokaisesta sanasta, joka lähtee Jumalan suusta.

Jatkuu..
Sananl. 8:17 Minä rakastan niitä, jotka minua rakastavat, ja jotka minua varhain etsivät, ne löytävät minut.
rita4
Ylläpitäjä

Re: Jumala puhuu temppelistään

ViestiKirjoittaja rita4 » 03.12.2025 10:40

Nyt Jeesuksen omat ovat Jumalan temppeli maan päällä. "Ettekö tiedä, että te olette Jumalan temppeli ja että Jumalan Henki asuu teissä?" 1Kor.3:16 "Mehän olemme elävän Jumalan temppeli, niin kuin Jumala on sanonut: 'Minä olen asuva heissä ja kulkeva heidän keskellään. Minä olen oleva heidän Jumalansa ja he ovat minun kansani'." 2Kor.6:16

Jeesus sanoi tulevansa asumaan niihin, jotka uskovat Häneen. "Jeesus vastasi hänelle: 'Jos joku rakastaa minua, hän pitää minun sanani. Minun Isäni rakastaa häntä, ja me tulemme hänen luokseen ja jäämme hänen luokseen asumaan.'" Joh.14:23

Ylpeät ajattelevat, että Jumala voi asua vain kultaisen kupolin alla. He eivät voi ymmärtää sitä, että Jumala asuisi vaatimattomassa talossa. "Tämä aarre on meillä saviastioissa, jotta tuo suunnattoman suuri voima olisi Jumalan eikä näyttäisi tulevan meistä." 2Kor.4:7

Puhuttaessa temppelistä me helposti pidämme sitä kokoushuoneena. Kuitenkin ainoastaan Jumalan temppelin esikartanot olivat kokouspaikkoja. Jumalan temppeli Jerusalemissa ei ollut mikään kokoushuone, vaan Jumalan asumus. Tuo kivinen rakennus oli esikuva Jeesuksesta. Hän on Jumalan Temppeli.

"Jeesus vastasi heille: 'Hajottakaa maahan tämä temppeli, niin minä pystytän sen kolmessa päivässä'. Niin juutalaiset sanoivat: 'Neljäkymmentäkuusi vuotta on tätä temppeliä rakennettu. Sinäkö pystyttäisit sen kolmessa päivässä?' Mutta hän puhui ruumiinsa temppelistä." Joh.2:19-21

Nyt Jumalalla ei ole temppeliä, joka olisi rakennus maan päällä. Miksi sitten maailma on täynnä rakennuksia, joita sanotaan Jumalan temppeleiksi?

Antikristuksen temppelit

Jumalan temppelin esiripun repiminen antoi meille pääsyn Jumalan istuimen luo. Syntinsä tunnustava ja niitä katuva voi nyt kumartua näkymättömän armoistuimen eteen ja voi kuulla Jumalan suusta sanat, jotka muuttavat hänen sydämensä. Eräs henkilö sai tästä avautuneesta tiestä toisenlaisen idean. Tämähän on hienoa, avautuiko tie Jumalan istuimen luo tai... jopa istuimelle?

Heti jo apostolien aikana ilmaantui ihmisiä, jotka tahtoivat rakentaa Jumalalle rakennuksen, joka kuvaisi evankeliumin ilmoittamaa muutosta Jumalan temppelissä. Tilanteelle, jossa ihminen kohtaa Jumalan armon, haluttiin antaa näkyvät puitteet. Todellinen syy tällaiseen rakennusintoon oli saada paikka, jossa pappi voisi esiintyä Jumalan paikalla.

On rakennettu temppeleitä, joissa on kaksi osaa Vanhan Liiton esikuvan mukaan: pyhä ja kaikkein pyhin. Osat on erotettu toisistaan alttarilla, joka näin asettuu rikkirevityn esiripun paikalle. Papit toimittavat palvelusta pyhimmässä ja kuulijat istuvat pyhissä penkeissä. Näin pyhimmästä puhuva pappi puhuu Jumalan istuimen paikalta. Hän istuu Jeesuksen sijaan Jumalan istuimella.

Tämä antikristillinen näytelmä on pyörinyt lukemattomissa kirkoissa vuosisatoja. Samoin kuin Jerusalemin temppeli oli aikoinaan esikuva Jeesuksesta, joka oli tuleva, niin nämä kirkkorakennukset ovat esikuvia kohta ilmestyvästä antikristuksesta.

Älä siis pidä mitään rakennusta Jumalan temppelinä, ettet joutuisi valheen valtaan. Sen sijaan tunnista ketkä henkilöt ovat oikeita Jumalan temppeleitä.

Jatkuu..
Sananl. 8:17 Minä rakastan niitä, jotka minua rakastavat, ja jotka minua varhain etsivät, ne löytävät minut.
rita4
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja rita4 » 04.12.2025 09:42

Ihminen julistaa olevansa jumala

Jos menen normaaliin kristillisenä pidettyyn temppeliin, niin sen järjestys ei vastaa sydämeni todellisuutta. Siellä pappi tai saarnaaja on valtaistuimella ja kutsuu ihmisiä eteensä kohtaamaan Jumalaa, mutta minun sydämeni temppelissä Jeesus on kaiken keskipiste.

Jeesuksen omina meidän tulee puhua niin kuin Jumalan sanoja, mutta me emme saa pitää niitä samanarvoisina Jumalan suusta tulleiden sanojen kanssa. Jumala ilmestyy temppelissään, mutta temppeli ei saa olla sellainen tomppeli, että ottaa siitä itselleen kunnian. Me olemme Jumalan lapsia Jeesuksessa Kristuksessa, mutta vain Hänessä. Jos otat itsellesi Jumalalle kuuluvaa kunniaa, niin se saa sinut luulemaan itsestäsi liikaa. Jos et kadu kapinaasi, se voi johtaa siihen, että lopulta julistaudut Jumalaksi, Jeesuksen veroiseksi Jumalan pojaksi.

Lopunajan antikristuksesta on ennustettu: "Ensin näet tapahtuu luopumus ja ilmestyy laittomuuden ihminen, kadotuksen lapsi, tuo vastustaja, joka korottaa itsensä yli kaiken, mitä jumalaksi tai palvottavaksi kutsutaan, niin että hän asettuu Jumalan temppeliin ja julistaa olevansa Jumala." 2Tess.2:3-4

Jos uskovainen pitää itseään Jumalana, hän on asettunut Jumalan temppeliin ja on julistanut olevansa Jumala. Miksi näin on käynyt? Johannes apostoli sanoo oman aikansa antikristuksista: "Te olette kuulleet, että Antikristus on tulossa, ja niin onkin nyt monta antikristusta ilmaantunut. Siitä me tiedämme, että nyt on viimeinen aika. Meidän keskuudestamme he ovat lähteneet, mutta he eivät kuuluneet meihin. Jos he olisivat todella kuuluneet meihin, he olisivat pysyneet joukossamme." 1Joh.2:18-19

Yhteytemme Jumalan ja toisten uskovien kanssa perustuu rakkauteen, joka tuli meihin koettuamme Jumalan rakkauden Golgatan uhrissa. Jos Jumalan armossa ei ole meille kyllin, niin me jäämme yhteyden ulkopuolelle ja joudumme antikristillisen hengen valtaan.

Luonnollinen ihminen elää saamastaan kunniasta, mutta Jumalan ihminen elää Jumalan armosta. Jokaisessa uskovaisessa pyrkii kuitenkin vaikuttamaan myös vanha luonto, joka tahtoisi ottaa itselleen Jumalalle kuuluvaa kunniaa. Jos säälit syntistä luontoasi, etkä ristiinnaulitse sitä yhdessä Jeesuksen kanssa, niin olet vaarassa muuttua antikristityksi. Ihmismielenmukainen kristillisyys muuttuu antikristillisyydeksi. Kun lopunajan antikristus tulee itsensä korottaneiden uskovien keskuuteen, niin on luonnollista, että hänet otetaan ilolla vastaan.

Antikristillinen temppelijumalanpalvelus on esiintymistä. Teeskentely Jumalan evankeliumilla on vaarallista. Kun syntinen luonto kerskuu Jumalan evankeliumilla, niin se tekee vahvimmastakin kristitystä antikristityn. Lähde ulos antikristuksen temppeleistä, etteivät valheen henget saisi sinua uskomaan itsestäsi valheita.

Itsensä korottaminen jumalaksi on suosittu uskonto. Ihminen, joka pitää itseään jumalana, uskoo helposti, että joku toinenkin ihminen on jumala. Hänelle ei tuota ongelmaa tunnustaa vaikka Jeesus Kristus jumalaksi, koska hänelle monet ihmiset ovat jumalia. Raamatun Jeesuksen tosi jumaluuteen ja tosi ihmisyyteen uskominen ei ole mahdollista muuten kuin ottamalla siitä vastaan Jumalan Hengen todistuksen.

Jokainen joka Jumalan Hengessä näkee Jeesuksen kirkkauden, tuntee itsensä pahaksi ja huonoksi ja kadotetuksi ihmiseksi. Meistä on jumaluus kaukana, jos vertaamme itseämme Häneen, joka yksin on Jumala.

Jumalan vai ihmisen vaikutuksesta

Kristillinen temppelijumalanpalvelus on uskovaisen vaellusta Pyhässä Hengessä. Se, mitä minä teen Jumalan vaikutuksesta, on palvelusta Jumalan temppelissä. Kunpa Hän saisi runsaasti ilmestyä omissaan.

"Me emme ole niin kuin ne monet, jotka kaupittelevat Jumalan sanaa, vaan me puhumme vilpittömästi, Jumalan vaikutuksesta, Jumalan edessä Kristuksessa." 2Kor.2:17

Elätkö Jumalan vaikutuksesta vai itse laskelmoiden? Jos joku antaa Jeesukselle kaiken vallan elämässään - Jumalan rakkauden voimasta - hän saa kokea Jeesuksen vaikutuksen itsessään. Kun Hän ilmestyy sinussa, niin varo kiusausta langeta antikristillisyyteen!

Niin kuin käärme oli paratiisissa, hän on myös kokoontuvassa seurakunnassa tehden samankaltaisia ehdotuksia. "Pelkään kuitenkin, että niin kuin käärme kavaluudellaan petti Eevan, niin teidänkin mielenne turmeltuu pois siitä vilpittömyydestä ja puhtaudesta, joka teillä on Kristusta kohtaan." 2Kor.11:3

Jeesus rakasti minua ja kuoli minun puolestani. Tämän rakkauden tähden minä olen alamainen Hänelle. Olen mielelläni Hänelle alamainen ja Hänen armossaan on minulle kyllin. Niin kuin Jumala kielsi Eevaa syömästä hyvän ja pahan tiedon puusta, niin vastaavasti Jumalan evankeliumi kieltää meitä ottamasta itsellemme Jumalalle kuuluvaa kunniaa. Jos Jumalan armossa on meille kyllin, niin me olemme pysyneet evankeliumissa.

Monet ovat vastaanottaneet toisen Jeesuksen kuin Hänet, josta Raamattu kertoo. Siksi he myös kerskaavat itsestään ja uskostaan. Ehkä he itse eivät ole koskaan keskustelleet Jumalan kanssa, vaan heidän uskonsa perustuu Jumalan paikalla esiintyneen "suuren" Jumalan miehen sanoille. Jumalainen näytelmä on hurmannut heidät.

Monet eivät ole pitäneet ihmistä, Jeesusta tosi Jumalana, vaikka he ovat uskoneetkin Jeesuksen sovittaneen heidän syntinsä ja nousseen ylös. Heidän uskonsa ei ole syntynyt Jumalasta, vaan ihmisistä.

Jatkuu..
rita4
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja rita4 » 08.12.2025 10:31

Jumalan elävä temppeli

Jumala on tehnyt aloitteen

Kukaan ei pyytänyt Jumalaa tulemaan ihmiseksi, vaan Hän teki aloitteen. Neitsyt tuli raskaaksi ja synnytti Jumalan Pojan. Jumala tuli ihmiseksi syntisestä naisesta, Mariasta. Jeesus Kristus ei ole jumala-puolisoiden poika. Ainoastaan Hänen Isänsä on Jumala.

Jumala on avannut keskustelun puhumalla ainokaisen Poikansa kautta. Mitä siis vastaat tähän Jumalan avaukseen? Kuka Jeesus sinun mielestäsi on? Useimmat ihmiset ovat torjuneet Jumalan aloitteen kieltäytymällä tunnustamasta Jeesusta Jumalaksi.

Monet torjuvat Raamatun Jeesuksen, koska he uskovat jonkun väärentäneen Raamatun. Jumalan todistus Jeesuksesta ei kuitenkaan ole Raamatun todistuksen varassa. Joka paikassa, missä Jeesuksen nimi mainitaan, itse Jumala, Henkensä kautta, todistaa suoraan ihmissydämelle, että "tämä on minun rakas Poikani, kuule Häntä."

Jeesus Kristus on ainoa välimies Jumalan ja ihmisen välillä. Hän on sitä niillekin, jotka eivät koskaan ole edes nähneet Raamattua. Kukaan ei voi tulla uskoon pelkästään Raamatun todistuksen varassa, vaan aina tarvitaan myös Pyhän Hengen todistus. Sen sijaan joku voi tulla uskoon pelkästään Pyhän Hengen todistuksen kautta.

Monet ovat uskoneet Jumalan todistuksen Hänen Pojastaan ja avanneet sydämensä Hänelle. Jeesuksen kirkkaus ja täydellisyys kutsui heitä ja he vastasivat Jumalan aloitteeseen. "Hänen jumalallinen voimansa on lahjoittanut meille hänen tuntemisensa kautta kaiken, mitä tarvitaan elämään ja jumalanpelkoon. Hän on kutsunut meidät omalla kirkkaudellaan ja voimallaan." 2Piet.1:3

Kaikki ovat nähneet Jeesuksen kirkkauden ja täydellisyyden, mutta vain harvat ovat ottaneet vastaan Jumalan todistuksen Hänestä. Jotkut ovat pitäneet häntä jumalolentojen poikana, Jumalan enkelinä tai Jumalan lähettämänä opettajana ja Jumalan rakkauden ilmestyksenä. He ovat vääristelleet Jumalan todistuksen Jeesuksesta, koska he eivät tahdo sen nuhtelevan heidän pahuuttaan. He ovat sanoneet, kuten Pietarikin aluksi sanoi: "Mene pois minun luotani, Herra, sillä minä olen syntinen mies." Luuk.5:8 He ovat ajaneet oikean Jeesuksen pois luotaan ja ottaneet vastaan toisen Jeesuksen.

Jumalan tuomion kieltäminen on synnyttänyt monia uskontoja. Niiden perustajat ovat etsineet vastausta ihmisen pahuuden ongelmaan. He ovat kokeneet jonkun yliluonnollisen kokemuksen, joka on saanut heidät vakuuttuneiksi siitä, ettei ole Jumalan tuomiota. Jumalana esiintyminen on langenneiden enkelien mielipuuhaa. On luonnollista, että he julistavat omaa toivettaan, ettei olisi Jumalan tuomiota, koska he tietävät olevansa Jumalan tuomitsemia. Jumala on valmistanut helvetin tulen heitä varten.

Toisen Jeesuksen valtaamat ihmiset uskovat, että heidän pahuutensa lopulta jalostuu hyvyydeksi. He sanovat uskovansa Jeesukseen, mutta heidän Jeesuksensa on langenneiden enkelien valhetta. Tunnusta, että Jeesus Messias on Jumala ja voit hyväksyä Jumalan tuomion! Älä pakene tuomiota, sillä Tuomion Jumala rakastaa sinua Ristiinnaulitussa! Hän on valmistanut sinulle pääsyn pois tuomiosta!

Keskusteluja Jumalan kanssa

Jos sinä nöyrryt tunnustamaan pahuutesi ja hyväksymään ansaitsemasi tuomion - Jumalan Pojan hyvyyden valossa - Jumala näyttää sinulle Jeesuksen ristiinnaulittuna sinun syntiesi tähden. Ymmärräthän sen kuinka iso ero siinä on, jos kuulit sen minulta tai jos Jumala salli sinun henkesi silmien nähdä sen? Tämä näky ei voi olla puhuttelematta sinua syvästi, jos tunnet, että ihminen, Jeesus on Jumala. Tämän valtavan uhrin edessä rakkaus Jumalaan virtaa puhdistettuun sydämeesi. Tämän rakkauden tähden sinä annat Jeesukselle kaiken vallan elämässäsi. Jeesus vastaa siihen muuttamalla asumaan sinun luoksesi.

Tämän keskustelun puheenvuorot olivat: 1) Jumala todisti sinulle Jeesuksesta, 2) sinä vastasit Jumalalle pitämällä Jeesusta tosi ihmisenä ja tosi Jumalana, 3) Jeesuksen hyvyys nuhteli sinun pahuuttasi, 4) sinä tunnustit pahuutesi, 5) Jumala näytti sinulle ristintyön, 6) sinä uskoit ja pyysit armoa armoistuimelta, 7) Jumala vastasi antamalla sinulle rakkautensa, 8) sinä vastasit antamalla itsesi kokonaan Jumalalle. Tämän keskustelun päätteeksi Jeesus tuli asumaan luoksesi. Sen jälkeen teillä voi olla läheisempiä keskusteluja uusista aiheista.

Jumalan alullepanema keskustelu on parempi kuin ihmisen alullepanema, koska näiden kahdeksan ensimmäisen puheenvuoron pohjalta keskustelu voi jatkua ikuisesti. Jeesus sanoo omilleen: "Ette te valinneet minua, vaan minä valitsin teidät ja asetin teidät sitä varten, että menisitte ja kantaisitte hedelmää ja että teidän hedelmänne pysyisi." Joh.15:16

Aloitteentekijä tekee valinnan. Vastaa siis Jumalan aloitteeseen, jos haluat tulla valituksi. Joskus Hän vastaa myös meidän aloitteisiimme, mutta siten Hän haluaa pysäyttää meidät kuuntelemaan Hänen aloitettaan. Antikristillinen henki haluaisi sinun itsesi olevan aloitteentekijä suhteessasi Jumalaan estääkseen sinua olemasta osallinen Jumalan valinnasta.

Jumala tahtoo pelastettujen kantavan hedelmää. - Älä vain sano, että se olisi vastoin armosta pelastumista! - Jumalan Pojan elämä pelastetuissa on se hedelmä, jota Isä Jumala rakkaasti odottaa lapsiltaan. Kun Jumalan Henki kehottaa sinua ristiinnaulitsemaan vanhat ajatuksesi ja muuttumaan mielesi hengeltä, niin vastaat kehotukseen iloisen myöntävästi, jos rakastat Jeesusta.

Jos et voi tyytyä Jumalan armoon Jeesuksessa, voi se johtua siitä, ettet ole ottanut Jeesusta vastaan tosi Jumalana. Keskustelusi Jumalan kanssa alkoi ehkä edellisen puheenvuoroluettelon neljännestä puheenvuorosta kärsiessäsi omantuntosi syytöksiä. Antikristillinen henki haluaa pitää piilossa sen, että Jeesus on tosi Jumala, jotta evankeliumi ei vaikuttaisi meihin liian voimakkaasti.

"Tästä te tunnette Jumalan Hengen: jokainen henki, joka tunnustaa Jeesuksen Kristukseksi, lihaan tulleeksi, on Jumalasta. Yksikään henki, joka ei tunnusta Jeesusta, ei ole Jumalasta. Sellainen on Antikristuksen henki." 1Joh.4:2-3

Antikristillisen hengen vaikutuksesta Jeesuksen jumaluuden julistaminen on korvattu lainjulistamisella. Jos me koemme itsemme pahaksi nähtyämme Jeesuksen jumaluuden, ristintyö ja ylösnousemus koskettavat sydäntämme aivan eri tavalla kuin, jos lain saarna paljasti pahuutemme. Näin on siksi, koska Hänessä on lakia suurempi vanhurskaus.

Jos olemme vastaanottaneet Jumalan todistuksen Jeesuksen jumaluudesta, Golgatan tapahtumat koskettavat syvälle meidän henkeemme. Jos otamme Jeesuksen vastaan Vapahtajanamme vain lain haavoittamalla sydämellä, koemme rauhan, joka ei muuta sydäntämme. Näin huomaamme, että lain ja evankeliumin julistaminen on yksi tapa pitää piilossa Jeesuksen jumaluus. Vain Jeesusta julistamalla tulee julistetuksi kaikki, mitä ihminen tarvitsee. Hänessä on tullut armo ja totuus. Hän on koko evankeliumi.

Älkäämme siis käyttäkö Jumalan rakkautta hyväksemme, vaan vastatkaamme Hänen aloitteeseensa. Missä kohtaa Jumalan tiellä kuljemmekin, niin Hänen puheenvuoronsa kuunteleminen pitää meidät elossa. "Ei ihminen elä ainoastaan leivästä, vaan jokaisesta sanasta, joka lähtee Jumalan suusta." Matt.4.:4

Jumala, joka aloitti dialogin meidän kanssamme, Hän ei sitä lopeta. Hän on uskollinen keskustelukumppani. Älä sinäkään katkaise dialogia, vaan vastaa Hänelle.

Käytetty raamatunkäännöstä: Raamattu Kansalle 2012
rita4
Ylläpitäjä

Paluu Herra haluaa puhua meille!