Erämaakoulu

Erämaakoulu

ViestiKirjoittaja rita4 » 17.09.2021 13:20

Kuva
Heikki Huttunen

"Ja Mooses kaitsi appensa Jetron, Midianin papin, lampaita. Ja kun hän kerran ajoi lampaita erämaan tuolle puolen, tuli hän Jumalan vuoren, Hoorebin, juurelle. Silloin Herran enkeli ilmestyi hänelle palavassa orjantappurapensaassa; ja hän näki, että pensas paloi ilmiliekissä, mutta pensas ei kuitenkaan kulunut. (2. moos. 3:1,2)

Kun Mooses oli viettänyt erämaa koulussa neljäkymmentä vuotta, Jumala ilmestyi hänelle väkevässä näyssä orjantappurapensaassa. Hänellä oli varmaan sisäinen tietoisuus Jumalan kutsusta, että Jumala käyttää häntä vapauttaakseen omaisuuskansansa Egyptin orjuudesta.

Tähän viittaa Stefanus puheessaan:" Ja hän luuli veljiensä ymmärtävän, että Jumala hänen kätensä kautta oli antava heille pelastuksen; mutta he eivät sitä ymmärtäneet."(Apt. 7:25)

Aika ei ollut vielä täyttynyt Jumalan aikataulussa, että Mooses astuisi tehtäväänsä vapauttaakseen Israelin kansan. Tarvittiin vielä pitkä erämaayliopisto Mooseksen kohdalla ennen kuin Jumala voi häntä käyttää.

Raamatusta ei käy ilmi suoraan, paimensiko Mooses koko neljäkymmentä vuotta lampaita vai sisältyikö siihen muutakin. Hänellä ei ollut liikemiehen vikaa vähääkään. Moosekselle ei kertynyt omaa lammaslaumaa niin kuin Jaakobille oli käynyt hänen paimentaessaan appensa lampaita.

Moosekselle oli opetettu kaikkea egyptiläisten viisautta, olihan hänestä kasvatettu suurta johtajaa. Uraputki oli mitä loistavin. Jumalalla oli kuitenkin toinen suunnitelma ja tehtävä varattuna Moosekselle.

Erämaakoulussa pääaiheena oli nisunjyvän kuolema. "Totisesti, totisesti minä sanon teille; jos ei nisunjyvä putoa maahan ja kuole, niin se jää yksin; mutta jos se kuolee, niin se tuottaa paljon hedelmää.(Joh. 12:24)

Nisunjyvän kuolemaan sisältyy nöyryyden oppiminen, itsensä kieltäminen, Jumalan tahtoon tyytyminen ja niin kuin Johannes Kastaja totesi: "Hänen (Jeesuksen) tulee kasvaa mutta minun vähetä."(Joh. 3:30)

Erämaakoulussa Pyhä Henki kirkastaa Jeesuksen Kristuksen ja kasvattaa Hengen hedelmää. Siellä riisutaan lainahöyhenet ja tulee näkyviin, miltä näyttää "kynitty kana".

Vielä tänäkin päivänä Jumala kutsuu palvelijoita, joita hän itse kouluttaa ja kasvattaa asettaakseen niihin tehtäviin, joita Jumala itse kullekin on varannut. Koulutus ei pääty siihen, kun olemme astuneet tehtävään, vaan hengellisessäkin työssä pätee suomalainen sananlasku: "Työ tekijäänsä neuvoo." Tunnettua on, että hengellisessä työssä neuvonantajia on runsaasti.

Sanoohan San. 11:14:"Missä ohjausta ei ole, kansa sortuu, mutta neuvonantajien runsaus tuo menestyksen."

Mooseksen erämaakoulu jatkui vielä toiset neljäkymmentä vuotta. Yhdessä seurakunnan kanssa koulu kävi vielä kuumemmaksi. Hebrealaiskirjeessä todetaan: "Hän otti mieluummin kärsiäkseen vaivaa yhdessä Jumalan kansan kanssa kuin saadakseen synnistä lyhytaikaista nautintoa, katsoen 'Kristuksen pilkan' suuremaksi rikkaudeksi kuin Egyptin aarteet: sillä hän käänsi katseensa palkintoa kohti. Uskon kautta hän jätti Egyptin pelkäämättä kuninkaan vihaa; sillä koska hän ikäänkuin näki sen, joka on näkymätön, niin hän kesti." (Hebr. 11:25-27)

Kahdeksankymmenen vuoden erämaakoulun jälkeen ei ollut enää Mooseksella hidas puhe ja kankea kieli, vaan hän toteaa: " Kuunnelkaa, te taivaat, kun minä puhun, ja kuulkoon maa minun suuni sanat! Sateena pisaroikoon minun opetukseni, kasteena valukoon puheeni niin kuin vihma vihannalle, niin kuin sadekuuro ruohikolle. Sillä minä julistan Herran nimeä; antakaa kunnia meidän Jumalallemme ." (5 Moos. 32:1-3)

Jumala kasvattaa sinua, joka olet tänään erämaakoulussa, siihen tehtävään, johon hän on sinut valinnut, ei siihen, johon sinä ehkä luulet. Ole turvallisella mielellä, sillä Jumala on sinun kanssasi.

"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en minä pelkäisi mitään pahaa, sillä sinä olet minun kanssani; sinun vitsasi ja sauvasi minua lohduttavat." (Ps. 23:4)

Lähde; Ristin Kansa 7/2021
Sananl. 8:17 Minä rakastan niitä, jotka minua rakastavat, ja jotka minua varhain etsivät, ne löytävät minut.
rita4
Ylläpitäjä

Paluu Herra haluaa puhua meille!