EI JUOMAVETTÄ
by David Wilkerson | January 16, 2012
"Sitten kaikki israelilaisten seurakunta lähti liikkeelle Siinin erämaasta ja matkusti levähdyspaikasta toiseen Herran käskyn mukaan. Ja he leiriytyivät Refidimiin; siellä ei ollut vettä kansan juoda. ... he napisivat yhä Moosesta vastaan ja sanoivat: "Minkä tähden olet tuonut meidät Egyptistä, antaaksesi meidän ja meidän lastemme ja karjamme kuolla janoon?" Niin Mooses huusi Herraa ja sanoi: "Mitä minä teen tälle kansalle? Ei paljon puutu, että he kivittävät minut"(2 Moos.17:1-4).
Jumala oli johdattanut Israelin koko erämaan kuivimpaan paikkaan. Siinä paikassa sitä koeteltiin, kun ei ollut virtaa, kaivoa ei vesipisaraakaan. Kaikkein hämmästyttävintä oli, että Israelia johdatettiin "levähdyspaikasta toiseen Herran käskyn mukaan" (j.1).
Jumala oli itse antanut kansansa janon lisääntyä: "Mutta kansalla oli siellä jano"(j.3). Vauvat itkivät, lapset ulisivat, isovanhemmat kärsivät kuivasta kurkusta. Vanhemmat katsoivat perheitään ja ajattelivat: "Muutaman päivän kuluttua olemme kaikki kuolleita." Niin he kääntyivät vihaisina Moosesta vastaan ja huusivat: "Anna meille vettä juodaksemme!" He edelleen riippuivat ihmisen taidosta, lihallisesti!
Tahdon pysähtyä tässä kohdin näyttääkseni jotakin. Ensinnäkin, Jumala vei Israelin Migdoliin meren rannalla koetellakseen heitä. He eivät jaksaneet luottaa häneen. Seuraavaksi hän vie heidät Maaraan, jossa hän oli suunnitellut pelastaa heidät toisella tavalla. Taaskaan he eivät kestäneet koetusta. Nyt hän oli tuonut heidät Refidimiin koetellakseen heitä lisää.
Huomaatko kaavan? Jos et opi luottamaan Herraan pienellä, lapsen uskolla, kun uskoasi koetellaan, hän vie sinut aina edelleen toiseen koetuspaikkaan.
Israel oli taas sellaisessa paikassa. Heillä oli kuuma, jano ja he olivat vihaisia. Jumalalla oli kuitenkin suunnitelma heidän varalleen! Hän ei aikonut antaa heidän kuolla. Hän oli jo valinnut etukäteen paikan, jonne johdattaisi heidät: Hoorebin vuoren. Siellä oli vesivarastot, jotka hän oli säilönyt sinne paljon aikaisemmin. Siitä riittäisi heille juotavaa, ei vain päiväksi, viikoksi tai kuukaudeksi vaan kokonaista kolmeksikymmeneksikahdeksaksi vuodeksi.
Jumala vain odotti Israelin vastaavan hänelle luottamuksella. Hän sanoi: "Olen johdattanut teidät kaikenlaisten vaikeuksien läpi, mutta te ette ottaneet opiksenne. Milloin alatte luottaa minuun? Kuinka monta ongelmaa minun täytyy sallia kohdata teitä, ennen kuin alatte luottaa?
Rakastava Taivaallinen Isämme ei antaisi lastensa kulkea kuivaan erämaahan kuolemaan janoon, varsinkaan, kun hänellä oli aivan lähellä vettä heitä varten, kalliossa. Jumalalla on aina suunnitelma omaan kansaansa varten. Hänellä on suunnitelma sinua varten juuri tällä hetkellä, päästää sinut tämän hetken ongelmastasi.